Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Laboratorní cvičení č. 9

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Laboratorní cvičení č. 9

Úloha č. 1: Demonstrace vlivu světla na morfologické utváření rostlin (fotomorfózy)

Teoretický úvod

Nezbytným tzv. morfologickým faktorem pro normální růst rostliny je světlo. Pokud rostlina vyrůstá ve tmě, její nadzemní části rostou rychleji do délky, jsou však slabší a nevytvářejí chlorofyl. Jejich zakládání listů a růst čepelí je omezen. Nastává etiolizace, což je soubor příznaků týkajících se růstových změn vyvolaných vlivem nedostatečného nebo žádného osvětlení.

Materiál a pomůcky

Obilky pšenice seté (Triticum aestivum), semena hrachu setého (Pisum sativum), nádoby se substrátem, voda.

Postup

Semena hrachu a obilky pšenice jsme zaseli do připraveného substrátu. Polovinu rostlin jsme pěstovali na světle, polovinu ve tmě. Za 14 dní jsme ve cvičení vyhodnotili průměrnou délku nadzemních částí rostlin a popsali jejich morfologický vzhled.

Výsledky

Rostliny na světle Pšenice Hrách – zelená, tlustší – zelený – není tak vysoká, cca 8 cm – vyrůstají listy Rostliny ve tmě Pšenice Hrách – žlutá barva, tenká – žlutý – výrazně dlouživý růst, cca 15 cm – nerostou listy

Závěr

Rostliny rostoucí na světle mají nižší růst, jsou zelené barvy, jelikož se u nich vytváří chlorofyl,
vytváří listy díky tomu, že mají dostatečné osvětlení. Rostliny vyrůstající ve tmě mají vyšší růst, jsou žluté barvy, protože se u nich nevytváří chlorofyl, nevytváří se u nich listy ani čepele, protože mají nedostatečné osvětlení.

Úloha č. 2: Stanovení obsahu vody rostlinného pletiva

Teoretický úvod

V jednotlivých částech svého organismu udržují rostliny určité množství vody. Voda v rostlinách je nezbytná pro životní procesy a současně udržuje pevnost rostlinných pletiv a tvar orgánů. V jednotlivých částech se obsah vody částečně liší v závislosti na jejich funkci.

Vysuší-li se čerstvá rostlina do konstantní hmotnosti, úbytek hmotnosti odpovídá obsahu vody. Zbytek je sušina složená z organických a anorganických látek.

Materiál a pomůcky

Rostlinný materiál: jehlicovité listy borovice černé (Pinus nigra), dužnaté listy aloe pravé (Aloe vera), listy rostliny vyšlechtěné z brukve zelné (Brassica oleracea) neboli hlávkové zelí, listy ptačího zobu obecného (Ligustrum vulgare), větvička (stonek) borovice černé (Pinus nigra), kořen mrkve obecné (Daucus carota), obilky (suché plody) pšenice seté (Triticum aestivum), dužnatý plod aktinidie lahodné (Actinidia deliciosa) neboli kiwi; papírové sáčky, váhy, sušárna.

Postup

Zkoumaný rostlinný materiál jsme zvážili s přesností na 0,1 g a vysušili v sušárně do konstantní hmotnosti. Po vysušení (v následujícím cvičení) jsme materiál zvážili, vypočítali jsme hmotnost vody a vyhodnotili, jak se její obsah v jednotlivých rostlinných orgánech liší.

Témata, do kterých materiál patří