Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




WORD Didaktika přírodopisu 2 (seminář) - 6. Návrh aktivizační metody

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Návrh aktivizační metody

Název metody: Skládankové učení

Ročník: 7.

Téma: šelmy

Fáze výuky: fixace

Výchovně vzdělávací cíle:

1. Žák vyjmenuje 4 čeledi šelem uváděných ve vyučovací hodině.

2. Žák přiřadí významného zástupce ke každé ze 4 čeledí šelem.

3. Žák vlastními slovy charakterizuje významného zástupce z každé ze 4 čeledí šelem.

Princip:

Tato aktivita je určena ideálně pro 16 žáků, kde na začátku každý dostane samostatný úkol. Pokud je však žáků více, někteří se spojí do dvojic již na počátku.

Nejprve si každý žák (případně dvojice) náhodně vybere papír s textem označený číslem 1 – 4 a písmenem A – D (1A, 1B, 1C,1D, 2A, 2B, 2C, 2D, 3A, 3B, 3C, 3D, 4A, 4B, 4C a 4D, celkem tedy 16 papírů s textem), kde dané číslo odpovídá některé z čeledí šelem (1 psovité, 2 kočkovité, 3 lasicovité a 4 medvědovité) a písmeno určité kategorii charakterizující danou čeleď (A vzhled, B výskyt, C potrava, D chování). Úkolem žáků je nyní daný text si přečíst a zapamatovat si z něj to důležité.

Následně žáci utvoří skupinky podle čísel, tedy žáci se stejným číslem budou spolu ve skupince. Každý z žáků řekne ve své skupince informace, které si ze svého přečteného textu zapamatoval, poté zástupce každé skupinky nahlas celé třídě sdělí základní informace, které si žáci v rámci skupinky poskytli.

Dále žáci mezi sebou vytvoří nové skupinky, tentokrát podle písmen, tedy žáci se stejným písmenem budou ve skupince společně. Opět každý z žáků řekne nejdřív ve své skupince informace, které si ze svého textu pamatuje a nakonec zástupce z každé skupinky celé třídě shrne informace, které v dané skupince shromáždili.

Zdroje:

ČERNÍK, Vladimír. Přírodopis 7: zoologie a botanika pro základní školy.
Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-7235-387-3.

DUNGEL, Jan a Jiří GAISLER. Atlas savců České a Slovenské republiky.
Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-1026-2

1A šelmy psovité – vzhled

Vlk obecný se podobá velikému žlutošedému ovčáckému psu. Liší se od něj nižším šikmým čelem a šikmo položenýma očima.
Vlk je zbarven žlutošedě s tmavými tóny na hřbetě a ocase, boky mohou mít rezavý nádech, břicho je světlejší, vnější okraje boltců jsou černé.

1B šelmy psovité – výskyt

Vlk obecný žije v některých odlehlejších částech Evropy, Asie a Severní Ameriky. Dnes u nás vlci žijí například v Beskydech. V tuhé zimě se k nám mohou zatoulat z Karpat.

Trvalé populace v českých zemích byly vyhubeny již během 18. století, proto patří mezi druhy chráněné na území Evropské unie.

1C šelmy psovité – potrava

Vlk obecný loví hlavně jeleny, srnce a divoká prasata. Loví také drobnější obratlovce a domácí zvířata.
Samotný vlk ani smečka za normálních okolností nenapadne člověka, nebezpečí jsou však jedinci nakažení vzteklinou.

Témata, do kterých materiál patří