Porovnání-hodnocené-učebnice-s
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Tab. č. 1: Hodnoty koeficientů zjišťované u učebnice pro 6. ročník nakladatelství SCIENTIA
Nakladatelství Koef. využití (%) SCIENTIA E I 71 E II 50 E III 100 E v 56 E o 86 E 64Porovnání hodnocené učebnice s ostatními učebnicemi přírodopisu pro stejný ročník
Hodnoceny byly učebnice pro 6. ročník ZŠ různých nakladatelství.
Koeficient využití aparátu prezentace učiva (E I) je nejvyšší u učebnice pro 6. ročník z nakladatelství FRAUS A PRODOS a to (79 %), nejmenší u učebnice od ČESKÉ GEOGRAFICKÉ SPOLEČNOSTI pouze 55 %. Tyto výsledky nám jasně ukazují, že koeficient využití aparátu prezentace učiva je z námi zjištěných výsledků ve všech učebnicích téměř vyvážený, pouze u učebnice od ČGS je tato hodnota o hodně menší, než je průměrná hodnota (70 %).
Koeficient využití aparátu řídícího učení (E II) je nejvyšší u učebnice pro 6. ročník z nakladatelství NOVÁ ŠKOLA (78 %). U učebnice z nakladatelství FRAUS a PRODOS je tento koeficient (61 %), u ČGS a SPN je tento koeficient (57 a 56 %). Nejmenší koeficient je u učebnice nakladatelství SCIENTIA, a to pouze (50 %).
Koeficient využití aparátu orientačního (E III) je v učebnicích pro 6. ročník od všech nakladatelství shodně 100 %. Tyto výsledky nám ukazují, že všechny tyto učebnice by měly být jak pro učitele, tak pro žáky velice přehledné a orientace v nich by měla být velice dobrá.
Koeficient využití verbálních komponent (E v), je nejvyšší u učebnice pro 6. ročník z nakladatelství NOVÁ ŠKOLA (78 %). U učebnic z nakladatelství FRAUS a PRODOS byl tento koeficient (63 %), u učebnic z nakladatelství SPN a SCIENTIA (56 %). Nejnižší je, stejně jako i v předchozím případě, tento koeficient u učebnice nakladatelství ČGS (52 %).
Koeficient využití obrazových komponent (E o), byl nejvyšší v případě učebnice pro 6. ročník z nakladatelství FRAUS (100 %). Další dvě učebnice nakladatelství SPN a SCIENTIA měly podobně vysoké koeficienty (89 a 86 %). Učebnice z nakladatelství NOVÁ ŠKOLA a PRODOS mají koeficient využití obrazových komponent (78 %), což je o něco nižší, než mají předešlé učebnice. Nejnižší koeficient využití obrazových komponent má opět učebnice pro z nakladatelství ČGS (67 %).
Celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice pro 6. ročník je téměř shodný u všech námi srovnávaných učebnic. Jako nejlépe didakticky vybavená, po všech zkoumaných stránkách, se jeví učebnice z nakladatelství NOVÁ ŠKOLA, která získala celkový koeficient didaktické vybavenosti 78 %. Tato učebnice má vysoké koeficienty i ve všech ostatních hodnocených kategoriích. Naopak jako nejméně didakticky vybavenou učebnicí pro 6. ročník je dle našeho šetření učebnice od nakladatelství ČGS. Celkový koeficient didaktické vybavenosti této učebnice je pouze 56 %. Všechny námi zjištěné koeficienty byly u této učebnice velice nízké. Já osobně bych ke své budoucí praxi využila buď učebnice pro 6. ročník z nakladatelství FRAUS nebo NOVÁ ŠKOLA, které jsou po stránce didaktické vybavenosti nejlepší. Určitě bych nevolila učebnice pro 6. ročník z nakladatelství ČGS.