1. až 6. Fylogeneze
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Fajjúm, Egypt
Kolébkou vyšších primátů se stává oblast Fajjúm (také Fayyum, v Egvptě, stáří 30-28-25 mil, let), ve svrchním
oligocénu se zde nacházel deštný les, zabydlený pozoruhodnou zvířenou, lišící se od zvířeny zbývající části
světa. Žili zde: hlodavci nejranější příslušníci podřádu dikobrazovi!ých hmyzožravci vačice opossum
• netopśři masožravci archaičtí artiodaktvlové — podo dnešním hrochům
Četní stromoví primáti
L Propliopitéci:
Acgyvtopithecus zeuxis
2. Parapitécida: Propliopithecus chirobates
Připomínají chrupem rané lidoopi Apidium phiomense. Připomíná rané antropoidní opice
Prvním Živočišným předchůdcem člověka v rámci vyš. primátů byl rod Aegyptopithecus:
•
váha těla 5 — 6 kg
•
nebyl poloopice, opice ani lidoop, vzhledem připomínal jihoamerického vřešťana zřejmě se pohyboval v
korunách stromů deštného lesa po čtyřech a Živil se OVOCem (nová potravní strategie u primátů) • samci měli
dlouhé ostré špičáky k trhání tuhých ovocných šlupek, ale také především jako účinnou zbraň proti nepřátelům
a i jako hrozbu ostatním samcům
Žil pravděpodobně ve skupinách se složitou sociální strukturou s dominantními samci
Třetihorní lidoopi
V pozdním oligocénu evoluční ohnisko ve Fajjúmu vyhasínalo a objevilo se nové ve východní Africe, dnešní
Keni. Odtud ve spodním miocénu (25-16 mil. let) začaly populační a migrační vlny evolučně pokročilejších
primátů — hominoidú: nejznámější z nich je rod Proconsulini a Afropithecini, Dendropithecus, Rangwapithecus,
Nyanzapithecus...
Obecné znaky:
Plodožraví, ojediněle i listožraví
Pohyb ve stromech po čtyřech nebo ručkováním (brachiací)
Těla miocénních hominoidů se zvětšovala
Prodlužovalo se těhotenství, převažovaly jednočetné porody Novorozenci byli větší a rodili se nezralým
mozkem, což vyžadovalo dlouhou dobu mateřskou péči, ochranu skupiny, dlouhou dobu učení mezi
vrstevníky, dospívajícími i dospělými. Tento trend byl v linii vedoucí k dnešním lidoopům zčásti potlačen,
naopak v linii vedoucí k člověku byl dále rozvíjen: podle hesla, čím déle primát dospívá, tím více se naučí