Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Metodicky_list_nerosty_a_horniny

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zařazení LC:

  • RVP ZV vymezuje očekávaný výstup v rámci tematického celku Neživá příroda. Podle tohoto výstupu by měl bý žák schopen rozpoznat podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek (MŠMT, 2016).

  • Laboratorní cvičení je vhodné zařadit po probrání učiva o nerostech a horninách, tedy během druhého pololetí. Laboratorní cvičení by tak mohlo sloužit k ověření si úrovně získaných znalostí žáků v rámci učiva o nerostech a horninách. Stejně tak lze laboratorní cvičení využít v rámci opakování, kdy by žáci měli být schopni určit vybrané nerosty a horniny, uvědomit si rozdíl mezi nerostem a horninou, uvědomit si rozdíl mezi horninovými typy na základě jejich vzniku.

Materiál a pomůcky:

  • sbírka nerostů (mastek, síra, slída, sádrovec, křemen, fluorit, kalcit, živec, galenit, magnetit, baryt), sbírka hornin (žula, gabro, čedič, slepenec, pískovec, vápenec, mramor, svor), klíč k určování nerostů (upravila Žaneta Vranková; Neubauerová, 2014), klíč k určování hornin (určovací tabulka) - vytvořila Žaneta Vranková, magnet

  • kartičky - je nutné jednotlivé vzorky nerostů a hornin očíslovat, k nerostům doplnit hustotu nerostu, na druhou stranu kartičky napsat název nerostu či horniny

  • (v případě dostatku vzorků můžete vytvořit kontrolní sbírku nerostů či hornin, podle které si žáci ověří správnost určování)

Instruktáž žáků:

  • Žákům by mělo být řečeno, že budou pracovat ve dvojicích. Každý žák dostane list k laboratornímu cvičení, do kterého bude zapisovat své poznatky. Každá dvojice bude určovat tři nerosty a tři horniny.

  • Po rozdělení žáků do dvojic a rozdání listů k laboratornímu cvičení by měl vyučující spolu se žáky projít list k laboratornímu cvičení a zjistit, zda žáci všemu rozumí, popřípadě vysvětlit nejasnosti.

Pracovní postup:

  • Vyučující: Vzorky by měly být předem nachystány, aby nedocházelo ke zmatečným situacím. Je na vyučujícím, zda zvolí kartičky s názvy nerostů a hornin (viz. výše) nebo připraví kontrolní sbírku nerostů a hornin pro ověření správnosti určování. Následuje rozdělení žáků do dvojic, rozdání listů k laboratornímu cvičení a kontrola těchto listů. Dále by měli žáci pracovat samostatně, vyučující by měl být pouze rádcem, neboť se jedná o opakování již probrané látky, tudíž by měli žáci vše potřebné znát. Je možné, aby pro větší přesnost žáci pracovali se svými školními sešity popřípadě učebnicemi. Vyučující by měl žáky upozornit, že si výsledky zapíší do tabulky až po ověření správnosti určování (kartičky, kontrolní sbírka). Na konci by měl vyučující se žáky úkol zkontrolovat a zformulovat závěr úkolu. Poté přejít na další úkol a postupovat obdobně.

  • Žáci: Žáci budou pracovat ve dvojicích. Každá dvojice bude určovat tři nerosty a tři horniny. Žáci by měli postupovat dle instrukcí z listu k laboratornímu cvičení a pracovat samostatně. V případě nejasností se mohou dotazovat vyučujícího. Před vyplněním výsledků do tabulky si žáci musí ověřit správnost určování. V případě, že určili daný nerost či horninu správně, vyplní si výsledky do tabulky podle instrukcí v listu. Na konci každého úkolu si žáci s vyučujícím projdou výsledky své práce a vyhodnotí je. Podle instrukcí vyučujícího si žáci zapíší závěr úkolu a přejdou na další úkol.

Témata, do kterých materiál patří