Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Metodický list - Určování nerostů a hornin

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.39 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

METODICKÝ LIST

Téma hodiny: Určování nerostů a hornin

Vypracoval: Daniel Sikora (UČO: 430115)

Pro třídu: 9. ročník

Zařazení do výuky dle RVP

Vzdělávací oblast – Člověk a příroda

Vzdělávací obor – Přírodopis

Tematické celky – Neživá příroda, Praktické poznávání přírody

Výchovně vzdělávací cíle:

1. Žák použije své znalosti o zástupcích nerostů a hornin, především z hodin přírodopisu, při jejich určování.

2. Žák dohledá potřebné informace ze svého školního sešitu nebo z učebnice přírodopisu o vybraných zástupcích nerostů a hornin k jejich určení.

3. Žák určí vybrané vzorky 3 nerostů (například z těchto 10: síra, galenit, pyrit, halit, křemen, kalcit, sádrovec, olivín, slída, živec) a 3 hornin (například z těchto 10: žula, gabro, ryolit, čedič, slepenec, pískovec, vápenec, fylit, svor, rula) na základně svých již získaných znalostí nebo pomocí dohledání potřebných informací ze svého školního sešitu nebo z učebnice přírodopisu.

4. Žák popíše charakteristické znaky vybraných vzorků 3 nerostů a 3 hornin na základě svého vizuálního

pozorování, případně i za pomocí vyhledaných informací ze svého školního sešitu nebo z učebnice

přírodopisu.

Rozvíjené kompetence a dovednosti:

kompetence k učení – žák vyhledává a třídí informace, operuje s obecně užívanými termíny, získané výsledky porovná

kompetence k řešení problémů – žák rozvíjí schopnosti k řešení zadaných úkolů, ověřuje prakticky správnost řešení problémů

kompetence komunikační – žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky, žák v případě nejasností požádá o radu učitele

kompetence sociální a personální – žák spolupracuje se spolužáky ve skupině

kompetence pracovní – žák rozvíjí svoji schopnost pracovat s materiálem a pomůckami podle uvedených pokynů

dovednosti intelektuální: slovní komunikace, aplikace teoretických poznatků do praxe, určování přírodnin na základně svých již získaných znalostí nebo pomocí dohledání potřebných informací ze svého školního sešitu nebo z učebnice, interpretace výsledků práce, popis charakteristických znaků pozorovaných objektů (přírodnin), porovnání pozorovaných objektů (přírodnin) mezi sebou

dovednosti senzomotorické: pozorování objektů (přírodnin), zakreslení a zápis zjištěných poznatků

Časová dotace: 45 min.

Pojmy

nové (nově vytvářené):

opěrné: nerost, síra, galenit, pyrit, halit, křemen, kalcit, sádrovec, olivín, slída, živec, barva, lesk, tvar, třída nerostů, hornina, žula, gabro, ryolit, čedič, slepenec, pískovec, vápenec, fylit, svor, rula, velikost, uspořádání zrn, skupina horniny podle způsobu vzniku

rozšiřující:

Materiál a pomůcky:

tři vzorky nerostů (vybrané například z těchto: síra, galenit, pyrit, halit, křemen, kalcit, sádrovec, olivín, slída, živec) označené N1, N2 a N3, tři vzorky hornin (vybrané například z těchto: žula, gabro, ryolit, čedič, slepenec, pískovec, vápenec, fylit, svor, rula) označené H1, H2 a H3, školní sešity žáků s vlastními poznámkami, učebnice přírodopisu (Matyášek a Hrubý, 2012)

Témata, do kterých materiál patří