Metodický list - Určování nerostů a hornin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Žáci: Žáci budou pracovat ve skupinách. Všichni členové celé jedné skupiny budou určovat stejných šest vzorků, u toho mezi sebou spolupracují, avšak vyplňovat své protokoly bude každý sám, ale i během vyplňování protokolu mohou mezi sebou spolupracovat žáci ve skupině, případně i sousední žáci, a pokud půjde o slabší žáky nebo bude něco nejasného, tak také za pomocí učitele. V případě nejasností se mohou kdykoliv dotazovat vyučujícího. Do protokolu jednotlivé položky vyplňují nejlépe až poté, když jsou si jisti, že je vyplní správně; někdy mohou raději počkat, až jim vyučující sám přesně sdělí, co na příslušná místa být doplněno může, případně se vyučujícího raději zeptají.
Specifikace pozorování
Při určování znaků nerostů i hornin se žáci sice zaměřují na vizuální znaky a ty by určitě měly být u každého vzorku uvedeny, avšak mohou do určovacích znaků uvádět také další určovací znaky, které vizuální nejsou, ale ví o nich, anebo je vyhledali ve svém sešitě nebo v učebnici.
Kontrola práce žáků
Protokol k laboratornímu cvičení by měl žákům sloužit jako základní přehled o znacích vybraných třech zástupců nerostů a vybraných třech zástupců hornin, a to především o znacích vizuálních, případně i dalších. Žákům je vhodné tento protokol ponechat. Je však nutné výsledky jejich práce zkontrolovat již v hodině a ověřit, že žáci v protokolech vyplnili vše potřebné přijatelným způsobem (např. že opravdu kreslili obrázky daných přírodnin a ne třeba nějaké hlouposti, a že u každého obrázku mají uvedeny jejich skutečné znaky, a podobně).
Závěr pozorování
Do předepsaného závěru na vynechaná místa žáci vždy vyplňují obdobné názvy přírodnin a jejich znaky jako u nákresu, což je za účelem, aby si během vyplňování názvů přírodnin a jejich znaků do mírně jinak formulovaného textu zafixovali příslušné již známé či nové poznatky a tímto propojením posílili své znalosti o vybraných zástupcích nerostů a hornin. Ukázka formulovaného závěru včetně vyplněných názvů přírodnin a jejich mnou zvolených znaků (což je příklad, jak by to vyplněné být mohlo) viz vyplněný protokol.
Cílem je, aby si žáci vyzkoušeli praktické metody poznávání přírody, práci s již získanými poznatky a jim dostupnou literaturou (školním sešitem a učebnicí), také správné zhotovení protokolu, včetně nákresu dle zásad vědecké kresby. Dále, aby si žáci v praktických činnostech zopakovali a rozšířili své znalosti o vybraných zástupcích nerostů a hornin, především o jejich vizuálních znacích.
Literatura a zdroje:
Učebnice a školní sešity žáků s vlastními zápisy.
JEŘÁBEK, Jaroslav a TUPÝ, Jan: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. In: Národní ústav pro vzdělávání [online]. 2011 – 2016 [cit. 2016-08-11]. Dostupné z WWW: <http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani>.