Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Metodický list - Určování nerostů a hornin

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.39 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Organizační podmínky

Laboratorní cvičení je vhodné zrealizovat ke konci prvního pololetí, například v lednu, neboť je potřeba, aby měli žáci osvojené poznatky z učiva nerosty a horniny. Laboratorní cvičení je možno zrealizovat ve školní laboratoři i v běžné učebně Při vyšším počtu žáků ve třídě rozdělit žáky na polovinu a zrealizovat dvě laboratorní cvičení.

Teoretický úvod do problematiky

Žáci by měli mít z běžných vyučovacích hodin probráno učivo o nerostech a horninách, které je probíráno v rámci 9. ročníku. Učivo o nerostech zahrnuje základní charakteristiku nerostů, znalost pojmů nerost, krystal. Dále je nutné znát především fyzikální vlastnosti nerostů. Žák by měl mít přehled o jednotlivých třídách nerostů a o jejich neznámějších zástupcích.

V rámci učiva o horninách by měli žáci vědět, jaký je rozdíl mezi nerostem a horninou. Učivo o horninách zahrnuje základní charakteristiku hornin, znalost pojmu hornina. Žáci by měli vědět, že se horniny podle vzniku rozdělují do tří základních skupin a to na horniny vyvřelé, horniny usazené a horniny přeměněné. Žáci by měli být schopni vysvětlit rozdíl mezi jednotlivými horninovými typy, tyto typy charakterizovat a přiřadit k jednotlivým horninovým typům nejznámější zástupce.

Zařazení laboratorního cvičení

RVP ZV vymezuje očekávaný výstup v rámci tematického celku Neživá příroda. Podle tohoto výstupu by měl být žák schopen rozpoznat podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek.

Laboratorní cvičení je vhodné zařadit po probrání učiva o nerostech a horninách, tedy během druhého pololetí 9. ročníku. Laboratorní cvičení by tak mohlo sloužit k ověření si úrovně získaných znalostí žáků v rámci učiva o nerostech a horninách. Stejně tak lze laboratorní cvičení využít v rámci opakování, kdy by žáci měli být schopni určit vybrané nerosty a horniny, uvědomit si rozdíl mezi nerostem a horninou, uvědomit si rozdíl mezi horninovými typy na základě jejich vzniku.

Materiál a pomůcky:

tři vzorky nerostů (vybrané například z těchto: síra, galenit, pyrit, halit, křemen, kalcit, sádrovec, olivín, slída, živec) označené N1, N2 a N3, tři vzorky hornin (vybrané například z těchto: žula, gabro, ryolit, čedič, slepenec, pískovec, vápenec, fylit, svor, rula) označené H1, H2 a H3, školní sešity žáků s vlastními poznámkami, učebnice přírodopisu (Matyášek a Hrubý, 2012)

vzorky nerostů i hornin – ideálně ze sbírky dané školy, kde učíme, pokud alespoň některé má; případně obstarat si vlastní nebo zakoupit například na burze (např. Ostrava, Tišnov)

je také vhodné, pokud již nejsou součástí daných vzorků, obstarat si na tyto vzorky menší kartonové krabičky, v nich budou vzorky uloženy; zabrání se tím také např. nepořádku způsobeného při rozpadávání nerostu nebo horniny

Témata, do kterých materiál patří