(9) 15. a 16. Příprava na hodinu - Ptáci - chování
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu
Téma hodiny: PTÁCI – CHOVÁNÍ
Vypracoval: Daniel Sikora
Pro třídy: 7. B a 7. A
Místo realizace: učebna
Časová dotace: 2 · 45 min
Forma výuky
normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální
Prostředky výuky: tabule s křídou, učebnice a pracovní sešity Přírodopis 7 (Čabradová a kol., 2005), sešity žáků,
psací potřeby
Další informace (dle formy např. velikost skupin):
Zařazení do výuky dle RVP
Vzdělávací oblast – Člověk a příroda
Vzdělávací obor – Přírodopis
Tematický celek – Biologie živočichů
Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Základní podmínky života – ekosystémy - biodiverzita;
Lidské aktivity a problémy životního prostředí – změny v krajině)
A) VVC: 1. Žák rozliší ptáky podle jejich potravy na všežravé, býložravé a masožravé, u každé z těchto skupin uvede alespoň 3 zástupce.
2. Žák vlastními slovy popíše životní projevy ptáků během rozmnožování a hnízdění.
3. Žák objasní způsoby dorozumívání ptáků, uvede a charakterizuje 3 způsoby hlasových projevů a uvede i nehlasové projevy.
4. Žák vlastními slovy objasní pojem tahy a uvede důvod, proč někteří ptáci provádějí tahy.
5. Žák rozdělí ptáky podle provádění tahů na tažné, stálé a potulné a vlastními slovy tyto typy charakterizuje.
B) Analýza učiva
1. Pojmy nové (nově vytvářené): hnízdění, tok, snůška, mláďata krmivá a nekrmivá, vábení, varování a zpěv, tahy,
ptáci tažní, stálí a potulní
opěrné: potrava, všežravost, býložravost a masožravost, rozmnožování, hnízdo, kladení a vysedávání vajec,
líhnutí, mládě, prachové peří, zrak, hlas, postoje těla, vrozené chování
rozšiřující: semenožravost, plodožravost, hmyzožravost, rybožravost, mrchožravost
2. Dovednosti
senzomotorické:
intelektuální: vymezení pojmu tahy, zacházení s pojmy všežravost, býložravost a masožravost, hnízdění, tok, snůška, mláďata krmivá a nekrmivá,
vábení, varování a zpěv, postoje těla, vrozené chování, ptáci tažní, stálí a potulní; popsání životních projevů ptáků během hnízdění;
srovnání mláďat krmivých a nekrmivých ptáků; klasifikování ptáků podle potravy, hlasových projevů ptáků, ptáků podle provádění tahů
3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo
4. Myšlenkové operace: syntéza – popis životních projevů ptáků během hnízdění, srovnávání – mláďata krmivá a nekrmivá,
klasifikace – rozdělení ptáků podle potravy, hlasových projevů ptáků, ptáků podle provádění tahů;
analogie – připodobení toku samce při námluvách o samici u ptáků k ucházení muže o přízeň ženy (flirtování)
5. Mezipředmětové vztahy
vertikální: prvouka, přírodověda (základní poznatky o životních projevech ptáků) – přírodopis (rozvoj poznatků o životních projevech ptáků)