Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(9) 15. a 16. Příprava na hodinu - Ptáci - chování

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.91 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu

Téma hodiny: PTÁCI – CHOVÁNÍ

Vypracoval: Daniel Sikora

Pro třídy: 7. B a 7. A

Místo realizace: učebna

Časová dotace: 2 · 45 min

Forma výuky

normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální

Prostředky výuky: tabule s křídou, učebnice a pracovní sešity Přírodopis 7 (Čabradová a kol., 2005), sešity žáků,

psací potřeby

Další informace (dle formy např. velikost skupin):

Zařazení do výuky dle RVP

  1. Vzdělávací oblast – Člověk a příroda

  2. Vzdělávací obor – Přírodopis

  3. Tematický celek – Biologie živočichů

  4. Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Základní podmínky života – ekosystémy - biodiverzita;

Lidské aktivity a problémy životního prostředí – změny v krajině)

A) VVC: 1. Žák rozliší ptáky podle jejich potravy na všežravé, býložravé a masožravé, u každé z těchto skupin uvede alespoň 3 zástupce.

2. Žák vlastními slovy popíše životní projevy ptáků během rozmnožování a hnízdění.

3. Žák objasní způsoby dorozumívání ptáků, uvede a charakterizuje 3 způsoby hlasových projevů a uvede i nehlasové projevy.

4. Žák vlastními slovy objasní pojem tahy a uvede důvod, proč někteří ptáci provádějí tahy.

5. Žák rozdělí ptáky podle provádění tahů na tažné, stálé a potulné a vlastními slovy tyto typy charakterizuje.

B) Analýza učiva

1. Pojmy nové (nově vytvářené): hnízdění, tok, snůška, mláďata krmivá a nekrmivá, vábení, varování a zpěv, tahy,

ptáci tažní, stálí a potulní

opěrné: potrava, všežravost, býložravost a masožravost, rozmnožování, hnízdo, kladení a vysedávání vajec,

líhnutí, mládě, prachové peří, zrak, hlas, postoje těla, vrozené chování

rozšiřující: semenožravost, plodožravost, hmyzožravost, rybožravost, mrchožravost

2. Dovednosti

senzomotorické:

intelektuální: vymezení pojmu tahy, zacházení s pojmy všežravost, býložravost a masožravost, hnízdění, tok, snůška, mláďata krmivá a nekrmivá,

vábení, varování a zpěv, postoje těla, vrozené chování, ptáci tažní, stálí a potulní; popsání životních projevů ptáků během hnízdění;

srovnání mláďat krmivých a nekrmivých ptáků; klasifikování ptáků podle potravy, hlasových projevů ptáků, ptáků podle provádění tahů

3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo

4. Myšlenkové operace: syntéza – popis životních projevů ptáků během hnízdění, srovnávání – mláďata krmivá a nekrmivá,

klasifikace – rozdělení ptáků podle potravy, hlasových projevů ptáků, ptáků podle provádění tahů;

analogie – připodobení toku samce při námluvách o samici u ptáků k ucházení muže o přízeň ženy (flirtování)

5. Mezipředmětové vztahy

vertikální: prvouka, přírodověda (základní poznatky o životních projevech ptáků) – přírodopis (rozvoj poznatků o životních projevech ptáků)

Témata, do kterých materiál patří