(9) 15. a 16. Příprava na hodinu - Ptáci - chování
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- kontrola úlohy 2 z pracovního sešitu; vybízení nejen aktivních žáků ke sdělení svého řešení; usměrňování především v případě chyb v úlohách, zjišťování příčiny těchto chyb, jejich oprava, popř. využití tabule s křídou
• průběh na podkladu učebnice (str. 39):
- výklad pojmů; charakteristika dorozumívání ptáků, objasnění příčiny provádění tahů ptáků, rozdělení ptáků podle provádění tahů:
dorozumívání – hlasové projevy- vábení, varování, zpěv – postoje těla;
tahy – ptáci tažní, stálí a potulní
- otázky žákům:
• Znáte některé způsoby dorozumívání ptáků?
• K čemu by mohly sloužit hlasové projevy ptáků při dorozumívání? Které typy hlasů mohou ptáci vydávat, je to jen zpěv?
• Proč myslíte, že mají někteří ptáci potřebu opouštět svá hnízdiště a stěhovat se?
• Jak nazýváme ptáky každoročně se stěhující a jak ty, kteří zde žijí i v době mimo hnízdění? Věděli byste, jak nazýváme ještě 1 další skupinu?
• poslouchají, sledují, zapisují si do sešitu, pracují s učebnicí, odpovídají na položené otázky; případně reagují, když jim není něco jasné
• poslouchají, sledují, doplňují si řešení úloh v pracovním sešitu, pracují s učebnicí i samostatně, zapisují si; případně reagují, pokud jim není něco srozumitelné nebo odpovídají na položené doplňující otázky
- postupně sdělují svá řešení úlohy 1 z pracovního sešitu, v případě nesprávného řešení jeho oprava popřípadě i jinými žáky
- postupně sdělují svá řešení úlohy 2 z pracovního sešitu, v případě nesprávného řešení jeho oprava popřípadě i jinými žáky
• poslouchají, sledují, zapisují si do sešitu, pracují s učebnicí, odpovídají na položené otázky; případně reagují, pokud by pro ně bylo něco nejasné
• výklad, vysvětlování, rozhovor vyvozovací, práce s učebnicí,
grafické činnosti
• vysvětlování, práce s učebnicí, s pracovním sešitem, rozhovor vyvozovací, výklad, popis, grafické činnosti, diskuse
• výklad, vysvětlování, popis, rozhovor vyvozovací, práce s učebnicí,
grafické činnosti
• hromadná
– frontální
• hromadná
- samost. práce
- frontální
- samost. práce
- frontální
• hromadná
– frontální
5 min
10 min
10 min
• tabule s křídou, učebnice, sešity žáků, psací potřeby
• učebnice, pracovní sešity, sešity žáků, psací potřeby, tabule s křídou
• tabule s křídou, učebnice, sešity žáků, psací potřeby
Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků MetodaForma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
fixace
5 min
• otázky a úkoly:
- Uveďte alespoň 5 příkladů zástupců ptáků všežravých, alespoň 2 býložravých a alespoň 3 masožravých.
- Popište životní projevy ptáků během rozmnožování a hnízdění.