Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(9) 15. a 16. Příprava na hodinu - Ptáci - chování

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.91 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

horizontální: Př – F (vliv fyzikálních faktorů životního prostředí – teplota, délka slunečního osvětlení během dne; zvukové projevy)

Př – Z (cesty tažných ptáků)

Př – ČJ, OV (způsoby neverbální komunikace)

Př – HV (hlasové projevy, melodie ptačího zpěvu)

6. Praktický dopad: motiv chovat se ohleduplně při spatření ptáků zejména během jejich hnízdění, jak poznat některé druhy ptáků podle

jejich hlasových projevů; při nalezení okroužkovaného ptáka nebo ptačí nohy s kroužkem nebo samotného kroužku

informovat Kroužkovací stanici Národního muzea v Praze, která mapuje tahy ptáků; péče o ptactvo během hnízdění

a především o stálé ptáky v zimě, jak jim můžeme pomoci, aby nestrádali nedostatkem potravy
C. Scénář výuky:

Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků Metoda

Forma

Organizace výuky

Čas

Poznámky

pomůcky

Úvod

10 min

motivace

7 min

• přivítání se s žáky

• zápis do třídní knihy

• seznámení s tématem a cíli hodiny

• otázky kladené žákům:

- Míváte příležitost všímat si ptáků, když hnízdí? Pozorujete je někdo během jejich hnízdění?

- Kterého ptáka jste v nejbližší minulosti spatřili hnízdit ve vašem okolí?

Mohli bychom pozorovat hnízdění nějakého ptáka nyní? Kterého?

  • Poznáte hlasy některých ptáků? Kterých? Dokázal by někdo z vás také dokonce interpretovat hlas některých ptáků? Kterých?

  • Má někdo z vás doma na pozemku ptačí budky?
    Zavítají do nich někteří ptáci? Kteří?

• stojí u lavic

• sedí v lavicích, komunikují

• – | | – , poslouchají

• odpovídají na položené otázky

• rozhovor úvodní

• výklad

• rozhovor motivační

• hromadná
– frontální

1,5 min

1,5 min 2 min

5 min

• třídní kniha

Hlavní

část:

30 min

expozice

25 min

• průběh na podkladu učebnice (str. 38):

- rozdělení ptáků z hlediska jejich potravy, s příklady zástupců jednotlivých skupin:

ptáci všežraví, býložraví a masožraví

- otázky žákům:

• Na které skupiny, podle toho čím se živí, můžeme rozdělit ptáky?

• Mohli by být rozděleni i jinak? Na které skupiny?

• Kteří zástupci ptáků by mohli být všežraví, kteří býložraví a kteří masožraví?

• Která z těchto skupin by mohla zahrnovat nejvíce zástupců ptáků?

• průběh na podkladu učebnice (str. 38) a pracovního sešitu (str. 21):

- pokyn žákům, aby si doplnili v pracovním sešitu úlohu 1 s pomocí textu z učebnice; případně pomoc slabším nebo pomalejším žákům

- kontrola úlohy 1 z pracovního sešitu; vybízení nejen aktivních žáků ke sdělení svého řešení; usměrňování především v případě chyb v úlohách, zjišťování příčiny těchto chyb, jejich oprava, popř. využití tabule s křídou;

objasnění pojmu tok, vymezení pojmu snůška

- pokyn žákům, aby si doplnili v pracovním sešitu úlohu 2 s pomocí textu z učebnice; případně pomoc slabším nebo pomalejším žákům

Témata, do kterých materiál patří