(9) 15. a 16. Příprava na hodinu - Ptáci - chování
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
horizontální: Př – F (vliv fyzikálních faktorů životního prostředí – teplota, délka slunečního osvětlení během dne; zvukové projevy)
Př – Z (cesty tažných ptáků)
Př – ČJ, OV (způsoby neverbální komunikace)
Př – HV (hlasové projevy, melodie ptačího zpěvu)
6. Praktický dopad: motiv chovat se ohleduplně při spatření ptáků zejména během jejich hnízdění, jak poznat některé druhy ptáků podle
jejich hlasových projevů; při nalezení okroužkovaného ptáka nebo ptačí nohy s kroužkem nebo samotného kroužku
informovat Kroužkovací stanici Národního muzea v Praze, která mapuje tahy ptáků; péče o ptactvo během hnízdění
a především o stálé ptáky v zimě, jak jim můžeme pomoci, aby nestrádali nedostatkem potravy
C. Scénář výuky:
Forma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
Úvod
10 min
motivace
7 min
• přivítání se s žáky
• zápis do třídní knihy
• seznámení s tématem a cíli hodiny
• otázky kladené žákům:
- Míváte příležitost všímat si ptáků, když hnízdí? Pozorujete je někdo během jejich hnízdění?
- Kterého ptáka jste v nejbližší minulosti spatřili hnízdit ve vašem okolí?
Mohli bychom pozorovat hnízdění nějakého ptáka nyní? Kterého?
Poznáte hlasy některých ptáků? Kterých? Dokázal by někdo z vás také dokonce interpretovat hlas některých ptáků? Kterých?
Má někdo z vás doma na pozemku ptačí budky?
Zavítají do nich někteří ptáci? Kteří?
• stojí u lavic
• sedí v lavicích, komunikují
• – | | – , poslouchají
• odpovídají na položené otázky
• rozhovor úvodní
• výklad
• rozhovor motivační
• hromadná– frontální
1,5 min
1,5 min 2 min
5 min
• třídní knihaHlavní
část:
30 min
expozice
25 min
• průběh na podkladu učebnice (str. 38):
- rozdělení ptáků z hlediska jejich potravy, s příklady zástupců jednotlivých skupin:
ptáci všežraví, býložraví a masožraví
- otázky žákům:
• Na které skupiny, podle toho čím se živí, můžeme rozdělit ptáky?
• Mohli by být rozděleni i jinak? Na které skupiny?
• Kteří zástupci ptáků by mohli být všežraví, kteří býložraví a kteří masožraví?
• Která z těchto skupin by mohla zahrnovat nejvíce zástupců ptáků?
• průběh na podkladu učebnice (str. 38) a pracovního sešitu (str. 21):
- pokyn žákům, aby si doplnili v pracovním sešitu úlohu 1 s pomocí textu z učebnice; případně pomoc slabším nebo pomalejším žákům
- kontrola úlohy 1 z pracovního sešitu; vybízení nejen aktivních žáků ke sdělení svého řešení; usměrňování především v případě chyb v úlohách, zjišťování příčiny těchto chyb, jejich oprava, popř. využití tabule s křídou;
objasnění pojmu tok, vymezení pojmu snůška
- pokyn žákům, aby si doplnili v pracovním sešitu úlohu 2 s pomocí textu z učebnice; případně pomoc slabším nebo pomalejším žákům