Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




15. Zjišťování výsledků výuky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.18 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

15. Zjišťování výsledků výuky. Ústní a písemná zkouška, didaktické testy. Autonomní a heteronomní hodnocení, komplexní rozvíjející hodnocení a vliv hodnocení na školní úspěch a neúspěch

Hodnocení (pedagogická evaluace) – definice

Znamená zjišťování, porovnávání a vysvětlování dat charakterizujících stav, kvalitu, fungování a efektivnost škol, částí nebo celku vzdělávacího systému. Zahrnuje hodnocení vzdělávacích procesů, hodnocení vzdělávacích projektů, hodnocení vzdělávacích výsledků, hodnocení učebnic…

Má důležitou roli pro korekci a inovaci vzdělávacího systému, pro strategii plánování jeho rozvoje a priorit.

Hodnocení výsledků výuky

  • Měří hloubku a šíři znalostí a dovedností

  • Učitelé ani společnost se bez něho neobejdou

  • Správně prováděné hodnocení – inspiruje, motivuje, dodává zpětnou vazbu

Pedagogická diagnostika umožní:

  • Korigovat nesprávné výsledky učení

  • Vyrovnávat nedostatky při osvojování kurikula

  • Potvrzovat úspěšné kroky v učení

  • Plánovat další kroky v učení

  • Vytvářet přiměřenou motivaci tím, že se poukazuje na úspěch v učení

  • Ovlivňovat podmínky prostředí, aby podporovaly úspěšné učení

Účel hodnocení - informuje:

1. ŽÁKA

  • Do jaké míry zvládá požadavky osnov (standardů), poskytuje mu informace o dosaženém stavu, ukazuje, v čem se má zlepšit, v čem změnit své chování.

  • Jak by měl postupovat a pracovat, jak odstraňovat zjištěné nedostatky.

  • Motivuje, povzbuzuje, podněcuje žáka k další činnosti a práci, posiluje jeho sebedůvěru, podněcuje k vynaložení dalšího úsilí

2. UČITELE

  • O účinnosti zvolených postupů a metod (zpětnovazebná informace)

  • Umožňuje mu analyzovat vlastní práci a zdokonalovat ji

  • Vede k hlubšímu poznávání žáků, hledání rozdílných přístupů k jednotlivým žákům

3. RODIČE

  • výsledcích učení a chování žáka

  • Učitel by měl rodičům i poradit jakým způsobem mohou svému dítěti pomoci

Diagnostické metody používané při hodnocení žáků (podklady pro celkovou klasifikaci)

a) SOUSTAVNÉ POZOROVÁNÍ ŽÁKA

b) ROZHOVOR

c) ANALÝZA VÝSLEDKŮ ČINNOSTÍ ŽÁKŮ

d) KONZULTACE S KOLEGY, PSYCHOLOGY, RODIČI, LÉKAŘI

e) ZKOUŠENÍ ŽÁKŮ (ústní, písemné)

ÚSTNÍ ZKOUŠKA

Specifický rozhovor, učitel klade otázky, žák odpovídá, časově náročné

Podle cíle dělíme:

ORIENTAČNÍ – učitel získá údaje o tom, jak si žáci osvojili látku, neprovádí se klasifikace KLASIFIKAČNÍ – sleduje šíři a hloubku poznání žáků, odhaluje jak žák zvládl dílčí úsek látky, jak umí své poznatky prakticky aplikovat, jaký má celkový přehled o problému

  • Vyslovené hodnocení by mělo být dostatečně zdůvodněno slovně a doprovázeno návodem, v čem a jak by měl žák dál postupovat, na co se zaměřit, jak cvičit, jak se učit

  • Žáky měl dostat prostor k souvislému, samostatnému, a nepřerušovanému vyjádření k položené otázce

  • Při kladení otázek postupovat od širších k užším a podrobnějším, otázky by měly být jasné, jednoznačné, stylisticky správné

  • Je třeba klást přiměřené otázky a poskytnout žákovi potřebný čas na rozmyšlení.

  • Nedostatky se analyzují až po zodpovězení otázky.

  • Je třeba zcela konkrétně poukázat na nedostatky a dbát na úplném zodpovězení otázky. Žákům se špatnými vyjadřovacími schopnostmi je třeba klást pomocné otázky.

Témata, do kterých materiál patří