Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




15. Zjišťování výsledků výuky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.18 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Individuální – žák je vyvolán a vyžaduje se od něho odpověď na položenou otázku.

Frontální - používá se k ověření znalostí většího počtu žáků.

Kombinované zkoušení- spočívá v současném zkoušení několika žáků z nichž jeden odpovídá na zadanou otázku a další žák řeší uložený úkol na tabuli

PÍSEMNÁ ZKOUŠKA

  • Umožňuje získat velké množství poznatků od všech žáků v krátkém čase, na jejich základě lze zjistit frekvenci chyb a realizovat opatření k jejich nápravě

  • Liší se délkou a zaměřením – krátká desetiminutovka, cvičení, tématická práce na závěr většího celku učiva

  • Náročné pro učitele, zejména na přípravu

  • Náročné pro žáky, vyžadují samostatnou práci bez živého kontaktu s učitelem

  • Učitel by měl hned po napsání písemného zkoušení se žáky probrat autorské řešení a co nejdříve jim potom oznámit své hodnocení

Učitel může poznat:

  • Kvalitu vědomostí a dovedností

  • Úroveň pochopení učiva

  • Míru samostatného myšlení žáka

  • Schopnost žáka koncentrovat se

  • Dovednost organizovat myšlenkovou činnost

  • Momenty tvořivosti

DIDAKTICKÉ TESTY

= zvláštní skupina písemných zkoušek; nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky. Jedná se o zkoušku, která se orientuje na objektivní zjišťování úrovně zvládnutí učiva u určité skupiny osob. Od jiné zkoušky se liší tím, že je navrhován, ověřován, hodnocen a interpretován podle předem stanovených pravidel.

  • s jejich pomocí mohou učitelé i sami žáci měřit pokud možno objektivně a spolehlivě výsledky učení a dosažení plánovaných cílů

  • výsledky testů jsou hodnoceny a interpretovány, aby mohly být použity pro další pedagogický postup (učitel přehodnocuje svou práci, usiluje o nápravu případných nedostatků)

Dělíme: - testy orientační, nestandardizované (učitel si je může sestavit sám) - testy standardizované, normalizované (sestavuje je tým odborníků)

vlastnosti, které by měl didaktický test mít:

  • VALIDITA, stupeň přesnosti, s kterým test měří hodnocený jev; test je validní, pokud měří to, co chceme měřit, testovat.

  • OBJEKTIVNOST; test je objektivní, pokud jsou úlohy sestaveny tak, aby na ně žák mohl odpovídat jediným možným způsobem, jednotlivé odpovědi jednoznačně hodnotíme jako správné nebo chybné

  • RELIABILITU, SPOLEHLIVOST; test je spolehlivý, jestliže při opětovném použití u týchž žáků přinese tytéž výsledky

  • CITLIVOST; test je citlivý, lze-li jím zjistit i menší rozdíly ve správnosti žákových odpovědí

  • POUŽITELNOST

  • EKONOMIČNOST

Autonomní hodnocení (vnitřní)

Zdrojem hodnocení je žák sám, musí se postupně naučit posuzovat svoji práci. Je považováno za nejkvalitnější typ hodnocení ve škole 21. století. Mělo by žáka aktivizovat, vést k vytyčování vlastních cílů, k rozvoji samostatnosti. Žák se učí poznávat své schopnosti, analyzovat vlastní chyby, řídit vlastní učební činnost, uvědomovat si vlastní vývoj.

Témata, do kterých materiál patří