15. Zjišťování výsledků výuky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Individuální – žák je vyvolán a vyžaduje se od něho odpověď na položenou otázku.
Frontální - používá se k ověření znalostí většího počtu žáků.
Kombinované zkoušení- spočívá v současném zkoušení několika žáků z nichž jeden odpovídá na zadanou otázku a další žák řeší uložený úkol na tabuli
PÍSEMNÁ ZKOUŠKA
Umožňuje získat velké množství poznatků od všech žáků v krátkém čase, na jejich základě lze zjistit frekvenci chyb a realizovat opatření k jejich nápravě
Liší se délkou a zaměřením – krátká desetiminutovka, cvičení, tématická práce na závěr většího celku učiva
Náročné pro učitele, zejména na přípravu
Náročné pro žáky, vyžadují samostatnou práci bez živého kontaktu s učitelem
Učitel by měl hned po napsání písemného zkoušení se žáky probrat autorské řešení a co nejdříve jim potom oznámit své hodnocení
Učitel může poznat:
Kvalitu vědomostí a dovedností
Úroveň pochopení učiva
Míru samostatného myšlení žáka
Schopnost žáka koncentrovat se
Dovednost organizovat myšlenkovou činnost
Momenty tvořivosti
DIDAKTICKÉ TESTY
= zvláštní skupina písemných zkoušek; nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky. Jedná se o zkoušku, která se orientuje na objektivní zjišťování úrovně zvládnutí učiva u určité skupiny osob. Od jiné zkoušky se liší tím, že je navrhován, ověřován, hodnocen a interpretován podle předem stanovených pravidel.
s jejich pomocí mohou učitelé i sami žáci měřit pokud možno objektivně a spolehlivě výsledky učení a dosažení plánovaných cílů
výsledky testů jsou hodnoceny a interpretovány, aby mohly být použity pro další pedagogický postup (učitel přehodnocuje svou práci, usiluje o nápravu případných nedostatků)
Dělíme: - testy orientační, nestandardizované (učitel si je může sestavit sám) - testy standardizované, normalizované (sestavuje je tým odborníků)
vlastnosti, které by měl didaktický test mít:
VALIDITA, stupeň přesnosti, s kterým test měří hodnocený jev; test je validní, pokud měří to, co chceme měřit, testovat.
OBJEKTIVNOST; test je objektivní, pokud jsou úlohy sestaveny tak, aby na ně žák mohl odpovídat jediným možným způsobem, jednotlivé odpovědi jednoznačně hodnotíme jako správné nebo chybné
RELIABILITU, SPOLEHLIVOST; test je spolehlivý, jestliže při opětovném použití u týchž žáků přinese tytéž výsledky
CITLIVOST; test je citlivý, lze-li jím zjistit i menší rozdíly ve správnosti žákových odpovědí
POUŽITELNOST
EKONOMIČNOST
Autonomní hodnocení (vnitřní)
Zdrojem hodnocení je žák sám, musí se postupně naučit posuzovat svoji práci. Je považováno za nejkvalitnější typ hodnocení ve škole 21. století. Mělo by žáka aktivizovat, vést k vytyčování vlastních cílů, k rozvoji samostatnosti. Žák se učí poznávat své schopnosti, analyzovat vlastní chyby, řídit vlastní učební činnost, uvědomovat si vlastní vývoj.