Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Záznam z hospitace - Bakterie, sinice

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (98.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Záznamový arch o průběhu vyučovací hodiny:

I. Informativní část:

Škola: ZŠ a MŠ Písek, Písek 184, příspěvková organizace (okres F-M) Učitel: Mgr. Tomáš Minks Třída: 6. A Předmět: Přírodopis Počet žáků: 16 Datum hospitace: 22. 11. 2017 Tématický celek: Obecná biologie a genetika Téma vyučovací hodiny: Bakterie, sinice Jméno pozorovatele: Daniel Sikora Obor studia: Učitelství matematiky pro ZŠ a Učitelství přírodopisu pro ZŠ

II. Přípravná část:

tabule s křídou, učebnice a pracovní sešity Přírodopis 6 (Čabradová a kol., 2011), pracovní listy, sešity žáků, psací potřeby

III. Realizační část:

1. úvod 3 min

2. opakování učiva 17 min

3. expozice 22 min

4. fixace 2 min

5. závěr 1 min

Čas Etapa hodiny Aktivita učitele Aktivita žáků Obraz tabule Vyučovací metody Vyučovací prostředky

Poznámky

(forma výuky, kázeňská opatření apod.)

3 min úvod

• přivítání se s žáky

• organizační záležitosti k začátku následující přestávky

• zápis do třídní knihy

• stojí u lavic

• sedí v lavicích, poslouchají

• – | | –, komunikují s učitelem

PŘESTÁVKA • rozhovor úvodní • třídní kniha • hromadná – frontální

17 min

22 min

opakování učiva

expozice

• vyzývá, ať si vezmou prac. listy (p. l.) z minula (viry)

- mají říct 10 informací, co ví o virech

- ptá se na vir, který napadá bakterie (bakteriofág – dostane se dovnitř, udělá kopie, bakt. praskne, viry se dostanou dál)

- Jakým způsobem se pohybují?

- Další info? (někt. ne/léčitelné, nezabírají antibiotika)

• rozdává vyplněné p. l. (bakterie), mají si přečíst informace, co již mají vyplněné v p. l., aby si z toho něco zapamatovali

- otočit papír na druhou stranu, ptá se, co si zapamatovali

- často žijí v symbióze – co to je? (navzájem si pomáhají)

- Kde žijí? (všude - kde je vlhko, vzduch, oblečení, lavice, papír, pod zemí, někt. ani nepotřebují kyslík

• zmiňuje, že bakt. a sinice jsou nejstarší org. na světě, máme je i v těle – ptá se žáků, kolik jich máme? (asi 100 tis. mld., asi 1,5 kg)

- někt. díky bičíku schopny přežít var

- Škodí nám všechny, když jich máme v těle 1,5 kg? – lékaři mají antibakt. pomůcky – sterilní prostředí; škodlivé např. v mase (Postulinum - 1 kapka zabije asi 100 tis. lidí); většina neškodná nebo pomáhá - rozklad potravy (celulóza), hlízkové b.

- Rozmnožování – vzduch, vhodné podmínky (teplo)

Proč nechci být bakterie? (nepoznal bych své děti, umřu) - 1 b. se rozpůlí cca za 20 min – za 1 den? (cca až 1021 b., pokud přežijou všechny)

- na vyschlé kaluži - vytvoří sporu, přežije i na Antarktidě i 8 mil. let, díky lepivému slizu přežije, když na ni šlápnu

• odpovídají: nemají buněčnou stěnu, jsou menší než bakterie, nemají buňku, nemohou se sami rozmnožovat, potřeba hostitele, pozorovatelné jen pod elektronovým mikroskopem, tvar šroubovicovitý a kulatý

Témata, do kterých materiál patří