1. Záznam z hospitace - Bakterie, sinice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Záznamový arch o průběhu vyučovací hodiny:
I. Informativní část:
Škola: ZŠ a MŠ Písek, Písek 184, příspěvková organizace (okres F-M) Učitel: Mgr. Tomáš Minks Třída: 6. A Předmět: Přírodopis Počet žáků: 16 Datum hospitace: 22. 11. 2017 Tématický celek: Obecná biologie a genetika Téma vyučovací hodiny: Bakterie, sinice Jméno pozorovatele: Daniel Sikora Obor studia: Učitelství matematiky pro ZŠ a Učitelství přírodopisu pro ZŠII. Přípravná část:
tabule s křídou, učebnice a pracovní sešity Přírodopis 6 (Čabradová a kol., 2011), pracovní listy, sešity žáků, psací potřeby
III. Realizační část:
1. úvod 3 min
2. opakování učiva 17 min
3. expozice 22 min
4. fixace 2 min
5. závěr 1 min
Čas Etapa hodiny Aktivita učitele Aktivita žáků Obraz tabule Vyučovací metody Vyučovací prostředkyPoznámky
(forma výuky, kázeňská opatření apod.)
3 min úvod• přivítání se s žáky
• organizační záležitosti k začátku následující přestávky
• zápis do třídní knihy
• stojí u lavic
• sedí v lavicích, poslouchají
• – | | –, komunikují s učitelem
PŘESTÁVKA • rozhovor úvodní • třídní kniha • hromadná – frontální17 min
22 min
opakování učiva
expozice
• vyzývá, ať si vezmou prac. listy (p. l.) z minula (viry)
- mají říct 10 informací, co ví o virech
- ptá se na vir, který napadá bakterie (bakteriofág – dostane se dovnitř, udělá kopie, bakt. praskne, viry se dostanou dál)
- Jakým způsobem se pohybují?
- Další info? (někt. ne/léčitelné, nezabírají antibiotika)
• rozdává vyplněné p. l. (bakterie), mají si přečíst informace, co již mají vyplněné v p. l., aby si z toho něco zapamatovali
- otočit papír na druhou stranu, ptá se, co si zapamatovali
- často žijí v symbióze – co to je? (navzájem si pomáhají)
- Kde žijí? (všude - kde je vlhko, vzduch, oblečení, lavice, papír, pod zemí, někt. ani nepotřebují kyslík
• zmiňuje, že bakt. a sinice jsou nejstarší org. na světě, máme je i v těle – ptá se žáků, kolik jich máme? (asi 100 tis. mld., asi 1,5 kg)
- někt. díky bičíku schopny přežít var
- Škodí nám všechny, když jich máme v těle 1,5 kg? – lékaři mají antibakt. pomůcky – sterilní prostředí; škodlivé např. v mase (Postulinum - 1 kapka zabije asi 100 tis. lidí); většina neškodná nebo pomáhá - rozklad potravy (celulóza), hlízkové b.
- Rozmnožování – vzduch, vhodné podmínky (teplo)
Proč nechci být bakterie? (nepoznal bych své děti, umřu) - 1 b. se rozpůlí cca za 20 min – za 1 den? (cca až 1021 b., pokud přežijou všechny)
- na vyschlé kaluži - vytvoří sporu, přežije i na Antarktidě i 8 mil. let, díky lepivému slizu přežije, když na ni šlápnu
• odpovídají: nemají buněčnou stěnu, jsou menší než bakterie, nemají buňku, nemohou se sami rozmnožovat, potřeba hostitele, pozorovatelné jen pod elektronovým mikroskopem, tvar šroubovicovitý a kulatý