Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(3) 5. a 6. Příprava na hodinu - Ptáci - vnitřní stavba těla

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu

Téma hodiny: PTÁCI – VNITŘNÍ STAVBA TĚLA

Vypracoval: Daniel Sikora

Pro třídy: 7. B a 7. A

Místo realizace: učebna

Časová dotace: 2 · 45 min

Forma výuky

normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální, samostatná práce

Prostředky výuky: tabule s křídou, učebnice a pracovní sešity Přírodopis 7 (Čabradová a kol., 2005), sešity žáků,

psací potřeby

Další informace (dle formy např. velikost skupin):

Zařazení do výuky dle RVP

  1. Vzdělávací oblast – Člověk a příroda

  2. Vzdělávací obor – Přírodopis

  3. Tematický celek – Biologie živočichů

  4. Průřezové téma –

A) VVC: 1. Žák popíše schéma kostry ptáka podle toho, jak bylo uvedeno v hodině.

2. Žák přiřadí vnitřní orgány ptáka k jejich příslušným orgánovým soustavám.

3. Žák rozhodne, zda je dané tvrzení o ptácích pravdivé nebo ne, prověří pravdivost tvrzení nebo uvede protipříklad či ho opraví.

B) Analýza učiva

1. Pojmy nové (nově vytvářené): běhák, hřeben kosti hrudní, sáňky, kost krkavčí, kostra křídla, vzdušné vaky, kloaka, vole

opěrné: páteř, kost hrudní, kost klíční, lebka, kostra přední a zadní končetiny, hrtan, plíce, srdce, játra, střevo, mozek

oči, ledviny, vaječník, varlata, čelisti, vnitřní kostra, pokryv těla, živorodost a vejcorodost, hnízdo

rozšiřující: šavlovitý útvar, vnější kostra

2. Dovednosti

senzomotorické: popsání schématu kostry ptáka

intelektuální: zacházení s pojmy běhák, hřeben kosti hrudní, sáňky, kost klíční, kost krkavčí, páteř, lebka, kostra křídla,

hrtan, plíce, vzdušné vaky, srdce, játra, kloaka, střevo, vole, mozek, oči, ledviny, vaječník, varlata; slovní

popsání schématu kostry ptáka; prověření či vyvrácení pravdivosti tvrzení o ptácích

3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo; prověřování tvrzení

4. Myšlenkové operace: analýza – rozdělení kostry ptáka na části, syntéza – spojení vnitřních orgánů k příslušné orgánové soustavě,

dedukce – od obecnějších výroků o ptácích hledání konkrétních příkladů

5. Mezipředmětové vztahy

vertikální: prvouka, přírodověda (základní poznatky o ptácích) – přírodopis (rozvoj poznatků o ptácích)

horizontální: Př – ČJ (mnohoznačnost slov – sáňky, vole; pořadí při popisu jednotlivých částí)

Př – F (schopnost létavého pohybu)

Př – M (potvrzení nebo vyvrácení pravdivosti výroků)

6. Praktický dopad: při pitvě ptáka, například i doma při jatce drůbeže, lepší orientace v anatomii, především kosterní soustavy

C. Scénář výuky:

Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků Metoda

Forma

Organizace výuky

Čas

Poznámky

pomůcky

Úvod

5 min

motivace

2 min

• přivítání se s žáky

Témata, do kterých materiál patří