(3) 5. a 6. Příprava na hodinu - Ptáci - vnitřní stavba těla
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu
Téma hodiny: PTÁCI – VNITŘNÍ STAVBA TĚLA
Vypracoval: Daniel Sikora
Pro třídy: 7. B a 7. A
Místo realizace: učebna
Časová dotace: 2 · 45 min
Forma výuky
normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální, samostatná práce
Prostředky výuky: tabule s křídou, učebnice a pracovní sešity Přírodopis 7 (Čabradová a kol., 2005), sešity žáků,
psací potřeby
Další informace (dle formy např. velikost skupin):
Zařazení do výuky dle RVP
Vzdělávací oblast – Člověk a příroda
Vzdělávací obor – Přírodopis
Tematický celek – Biologie živočichů
Průřezové téma –
A) VVC: 1. Žák popíše schéma kostry ptáka podle toho, jak bylo uvedeno v hodině.
2. Žák přiřadí vnitřní orgány ptáka k jejich příslušným orgánovým soustavám.
3. Žák rozhodne, zda je dané tvrzení o ptácích pravdivé nebo ne, prověří pravdivost tvrzení nebo uvede protipříklad či ho opraví.
B) Analýza učiva
1. Pojmy nové (nově vytvářené): běhák, hřeben kosti hrudní, sáňky, kost krkavčí, kostra křídla, vzdušné vaky, kloaka, vole
opěrné: páteř, kost hrudní, kost klíční, lebka, kostra přední a zadní končetiny, hrtan, plíce, srdce, játra, střevo, mozek
oči, ledviny, vaječník, varlata, čelisti, vnitřní kostra, pokryv těla, živorodost a vejcorodost, hnízdo
rozšiřující: šavlovitý útvar, vnější kostra
2. Dovednosti
senzomotorické: popsání schématu kostry ptáka
intelektuální: zacházení s pojmy běhák, hřeben kosti hrudní, sáňky, kost klíční, kost krkavčí, páteř, lebka, kostra křídla,
hrtan, plíce, vzdušné vaky, srdce, játra, kloaka, střevo, vole, mozek, oči, ledviny, vaječník, varlata; slovní
popsání schématu kostry ptáka; prověření či vyvrácení pravdivosti tvrzení o ptácích
3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo; prověřování tvrzení
4. Myšlenkové operace: analýza – rozdělení kostry ptáka na části, syntéza – spojení vnitřních orgánů k příslušné orgánové soustavě,
dedukce – od obecnějších výroků o ptácích hledání konkrétních příkladů
5. Mezipředmětové vztahy
vertikální: prvouka, přírodověda (základní poznatky o ptácích) – přírodopis (rozvoj poznatků o ptácích)
horizontální: Př – ČJ (mnohoznačnost slov – sáňky, vole; pořadí při popisu jednotlivých částí)
Př – F (schopnost létavého pohybu)
Př – M (potvrzení nebo vyvrácení pravdivosti výroků)
6. Praktický dopad: při pitvě ptáka, například i doma při jatce drůbeže, lepší orientace v anatomii, především kosterní soustavy
C. Scénář výuky:
Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků MetodaForma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
Úvod
5 min
motivace
2 min
• přivítání se s žáky