4. Záznam z hospitace - Ptáci - úvod, stavba těla
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- při úloze 6 se zmiňuje o souvislosti s délkou střev, využívá přirovnání trávicí soustavy s námi, krávou, papoušky- kamil
• poslouchají, plní pokyny učitele
• hledají informace v textu učebnice, vypracovávají p. l.
- jsou rychlí, ani nevykřikují, někdo se šeptem baví
- 5 z 6 skupin jsou hotovi do
10 min, po další chvíli už všichni
• plní pokyny učitele
- tvrdí, že žádné chyby nebyly
• 2 kluci se toho chopí, 1 zvedá 2.
• dostavují se odezvy: ocas, peří (nově), srdce (nově), ornitologie (frontálně nově), kloaka (nově) – stavba těla, rozmnožování
• poslouchají, postupně čtou úlohy z p. l., plní pokyny, reagují na podněty učitele, někteří odpovídají
- nenechávají se nachytat, případně se pozasmějí (i já)
• vysvětlování,
skládankové učení
• – | | –, práce s prac. listem, s učebnicí, s textem
• – | | –, diskuse
• dialog
• rozhovor opakovací, motivační
• vysvětlování, výklad, popis, rozhovor vyvozovací
• učebnice, pracovní listy,
psací potřeby
• – | | –
• – | | –
• pracovní listy, sešity žáků, psací potřeby
• – | | –
• hromadná – samostat. práce
• skupinová – homogenní
• hromadná – frontální
• – | | –
Čas Etapa hodiny Aktivita učitele Aktivita žáků Obraz tabule Vyučovací metody Vyučovací prostředkyPoznámky
(forma výuky, kázeňská opatření apod.)
- u úlohy 8 poznamenává, že daná informace platí spíše jen u některých ptáků
- při 9. úloze doplňuje na tabuli informaci o vzdušných vacích
schématem s popisem (viz přiložený vyplněný p. l.)
– | | – – | | – – | | – 2 min závěr– kreslí, popisuje a vysvětluje dvojí okysličení krve(kyslík jde do plic, do vaku a zpět do plic)
- u 10. úlohy obdobně na tabuli doplňuje informace o srdci schématy s popisky (viz p. l.) – kreslí, popisuje, vysvětluje, uvádí do kontextu a dodává- zopakoval srdce ryb, obojživelníků, plazů a doplnil, že typově stejné srdce, jako je u plazů, se vyskytuje také u ptáků, ale i u savců
- při úloze 11 poznamenává, že doposud brali obratlovce, které bychom mohli charakterizovat jako studenokrevné; nyní jsme začali probírat obratlovce teplokrevné – ptáci jsou 1. teplokrevní obratlovci
- u úlohy 12 dodatečně přiřadil k nejvýznamnějším smyslům ptáků, ke zraku a sluchu, konkrétnější skupiny ptáků (řády), které vynikají nejvíce právě v jednom z těchto smyslů: zrak – dravci, sluch – sovy
- k úloze 13 vybízí žáky, podotýká a píše na tabuli – napište si pod tu 13. úlohu na volné místo toto: (viz obraz tabule)
- ptá se, u kterých ptáků se s tím můžeme setkat?
- poznamenává: u nich jsou samci ♂ hezčí než samice; škoda, že u lidí je to naopak
- pobízí o doplnění příkladů i případně u jiných skupin obratlovců
- táže: Podle čeho můžeme poznat vnější pohlavní znaky? – např. dravci - samice ♀ je větší až o 1/3