(6) 10. a 11. Příprava na hodinu - Houby - zástupci hub s plodnicí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Př – ČJ (lidové názvy jako synonyma k odborným názvům hub – hořčák, půlhříbek; mnohoznačnost slov – babka, liška)
Př – M (přímá úměrnost – 0,5 g jedu … 100 000 myší … řetěz 18 km, kolik při 1 g, 1 kg; porovnávání velikostí plodnic)
6. Praktický dopad: které houby můžeme konzumovat po tepelné úpravě, případně i za syrova; které houby by nám mohly
způsobit i velmi závažné trávicí potíže, případně i smrt; jak takové houby poznat
C. Scénář výuky:
Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků MetodaForma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
Úvod
5 min
motivace
2 min
• přivítání se s žáky
• zápis do třídní knihy
• seznámení s tématem a cíli hodiny
• stojí u lavic
• sedí v lavicích, komunikují
• – | | – , poslouchají
• rozhovor úvodní
• výklad
• hromadná– frontální
1,5 min
1,5 min 2 min
• třídní knihaHlavní
část:
35 min
opakování
5 min
expozice
27 min
aplikace
3 min
• otázky a úkoly kladené žákům:
- Na které základní stavební jednotky je členěno tělo houby s plodnicí? Popište části plodnice.
- Které části na plodnici mají jen některé houby? Které 2 typy útvarů se obvykle vyskytují na spodu klobouku? Uveďte alespoň 1 zástupce lupenaté a 1 zástupce rourkaté houby.
- Jak se nazývají částice, pomocí nichž se mnohobuněčné houby rozmnožují? Které životní podmínky potřebuje houba pro svůj vývoj?
- Co je to mykorhiza? Uveďte příklad zástupců organismů žijících v mykorhize.
Co jsou to hniložijné houby? Uveďte příklad zástupce hniložijné houby.
Co jsou to cizopasné (parazitické) houby? Uveďte příklad zástupce houby živící se cizopasně.
• průběh na podkladu prezentace:
- výklad znaků, zástupců; uživatelské rozdělení hub s plodnicí, popis zástupců, vysvětlování rozdílů:
pozorovací určovací znaky – morfologické znaky, velikost, prostředí, apod.; houby jedovaté, nejedlé a jedlé
- otázky a úkoly žákům:
• Které pozorovací znaky na plodnici houby nám mohou pomoci poznat, o kterého zástupce se jedná?
• Které jedovaté houby znáte? Co o nich víte?
• Víte o některé houbě, kterou pokud byste snědli, neohrozili byste sice výrazně své zdraví, avšak by vám její chuť mohla být i odporná? Co o ni víte?
Jak tuto skupinu hub nazýváme?
• Jmenujte jedlé houby, které znáte. Co o nich víte?
• Pozorujte jednotlivé obrázky zástupců hub s plodnicí rozdělené do skupin jedovaté, nejedlé a jedlé. Pokuste se vystihnout a uvést jejich charakteristické znaky, podle kterých bychom dané houby mohli poznat.
• průběh na podkladu učebnice (str. 37 – 38) a pracovního sešitu (str. 19):
- pokyn žákům, aby si doplnili v pracovním sešitu úlohu 1 s pomocí textu z učebnice, případně pomoc slabším nebo pomalejším žákům
- kontrola úlohy 1 z pracovního sešitu, vybízení nejen aktivních žáků ke sdělení svého řešení; usměrňování především v případě chyb v úloze, zjišťování příčiny těchto chyb, jejich opravy, popř. využití tabule s křídou