(8) 14. Příprava na hodinu - Chobotnatci, kytovci
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Př – ČJ (cizí slova – echolokace, plankton)
Př – M (poměr velikostí slona a plejtváka obrovského, člověka a plejtváka obrovského)
6. Praktický dopad: využití slonoviny k dekoračním účelům; z kostic se především dříve vyráběly podprsenky
.
C. Scénář výuky:
Forma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
Úvod
5 min
motivace
2 min
• přivítání se s žáky
• zápis do třídní knihy
• seznámení s tématem a cíli hodiny
• stojí u lavic
• sedí v lavicích, komunikují
• – | | – , poslouchají
• rozhovor úvodní
• výklad
• hromadná– frontální
1,5 min
1,5 min 2 min
• třídní knihaHlavní
část:
35 min
opakování
4 min
diagnóza
1 min
expozice
25 min
• otázky a úkoly kladené žákům:
- Kterými charakteristickými znaky se vyznačuje celá třída savců?
- Uveďte základní rozdělení savců.
- Které znaky jsou charakteristické pro placentální savce? Jmenujte alespoň 5 řádů placentálů.
- Charakterizujte společné znaky hlodavců a zajícovců.
- Uveďte (2) hlavní rozdíly mezi hlodavci a zajícovci.
- Jmenujte aspoň 3 zástupce hlodavců, ke každému zástupci se pokuste uvést 1 stručnou charakteristiku.
- Uveďte (3) hlavní rozdíly mezi králíkem a zajícem.
• úkol s příležitostí získat známku 1:
Pokuste se podle obrázku z prezentace poznat a uvést alespoň rodový název (případně druhový přívlastek), cizokrajného zajícovce, o němž byla v minulé hodině zmínka. Není to ani zajíc, ani králík. (pišťucha himalájská)
Pro sdělení svého řešení se hlaste, dojdu za vámi a řeknete mi ho šeptem.
• průběh na podkladu učebnice (str. 31), pracovního sešitu (str. 15) a prezentace:
- charakteristika společných znaků chobotnatců, zástupců slonů, jejich výskyt, význam a využití pro člověka
- pokyn žákům, aby si doplnili v pracovním sešitu úlohu 12 s pomocí textu z učebnice; případně pomoc slabším nebo pomalejším žákům
- kontrola úlohy 12 z pracovního sešitu, vybízení nejen aktivních žáků ke sdělení svého řešení; usměrňování především v případě chyb v úloze, zjišťování příčiny těchto chyb, jejich oprava, popř. využití tabule s křídou; doplnění o velikosti vzrůstu k oběma zástupcům slonů
- ukázky obrázků zástupců chobotnatců v prezentaci, charakteristika těchto zástupců
• pokyn žákům, aby se rozdělili do skupinek po čtyřech nebo po třech v rámci sloučení 2 lavic; ve skupince budou společně k řádu kytovci vypracovávat úlohu se dvěma položkami, každý písemně do svého sešitu uvede odpovědi na úlohu, mohou použít učebnici (str. 30)
- úloha s příležitostí získat známku 1:
1) Proč kytovci nejsou ryby? Co mají se savci společného? Uveďte alespoň 3 znaky.
2) Čím se kytovci liší od ostatních savců?
Uveďte alespoň 3 znaky.