Denikovy_zaznam_3-2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
mm2 cm2 dm2 m2 a ha km2, mezi nimiž je postupně vždy následující jednotka větší 100krát a
opačně menší 100krát. Žáci měli nejdříve příklady, kdy převáděli jednotky mezi sebou pouze
s hodnotou 1, 10, 100, 1000, 10000 … a 0,1; 0,01; 0,001 … Např. 1 m2 na cm2; 1000000 mm2
na dm2 nebo postupně i 0,0001 km2 na a, a podobně. Poté jsem postupně zahrnoval hodnoty se
všemi číslicemi, např. 56,6 ha na dm2.
Procvičování těchto převodů probíhalo nejdříve tak, že jsem si volal k tabuli na
jednotlivé příklady žáky, kteří se sami hlásili. Poměrně vzápětí jsem si začal všímat těch, kteří
se vůbec nehlásí, místy jsem si některé žáky procházel, často jsem se zastavoval a lavic
některých z nich a řekl jim jen, že např. správně neměl násobit, ale dělit, tedy uvědomit si zda
převádí menší jednotku na větší nebo naopak, pak také kolik nul má připsat, ubrat nebo spíše
o kolik míst má desetinnou čárku posunout do prava nebo doleva.
Vycítil jsem, že tímto způsobem docela u mnohých velice tápeme a zkusil jsem toto
učivo podat o něco lépe. Řekl jsem žákům, ať se zaměřují pouze na posouvání desetinné
čárky, nikoliv na připisování a ubírání nul. Zopakovali jsme si, že v desetinném čísle si za
desetinnou čárkou, za číslicemi různými od nuly, kde pak již žádné číslice různé od nuly