19. Rodina jako socializační a edukační prostředí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
z postavení rodiny vůči ostatním činitelům vyplývá několik obecných závěrů
rodiče jsou nejdůležitějšími vychovateli, všichni ostatní vychovatelé mohou pouze doplňovat to, čeho ve výchově dosáhli rodiče
čas, který věnují rodiče výchově svých dětí, není hodnota, která bude kladně působit sama o sobě, působení této hodnoty závisí od mnohých činitelů kulturní, morální či pedagogické povahy
rodiče nejsou zodpovědní jen za výchovu svých dětí v rodinném prostředí, ale za jejich výchovu vůbec
nejdůležitějším předpokladem úspěšné rodinné výchovy je dobrý společenský životní způsob rodičů a dětí
dobrou výchovu tvoří v podstatě organizace hodnotových příležitostí pro kontakty, zážitky, a činnosti dětí a za tuto organizace nese v prvé řadě odpovědnost rodina
nepřímá výchova je v případě rodiny a dalších institucí pro výchovu ve volném čase zpravidla důležitější než výchova přímá. Nepřímo vychovávat znamená vytvořit dětem příznivé podmínky, tj. takové, ve kterých získané zkušenosti umožní vytváření vlastností mravného, pilného a schopného člověka.
Výchova dětí v rodině je ve srovnání s výchovou školní výrazně individuální, a to jak ve svých podmínkách, tak při užívání výchovných metod, prostředků a forem. Výchovná funkce rodiny je zároveň ovlivňována společensky (legislativně, institucionálně…). Škola má k dispozici odborně připravené učitele, vychovatelem speciálně upravené programy a organizaci edukačního procesu. Přestože rodina tato kritéria na stejné úrovni nesplňuje, má jiné přednosti a její vliv na dítě je nesporně dominantní.