Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19. Rodina jako socializační a edukační prostředí

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

z postavení rodiny vůči ostatním činitelům vyplývá několik obecných závěrů

  • rodiče jsou nejdůležitějšími vychovateli, všichni ostatní vychovatelé mohou pouze doplňovat to, čeho ve výchově dosáhli rodiče

  • čas, který věnují rodiče výchově svých dětí, není hodnota, která bude kladně působit sama o sobě, působení této hodnoty závisí od mnohých činitelů kulturní, morální či pedagogické povahy

  • rodiče nejsou zodpovědní jen za výchovu svých dětí v rodinném prostředí, ale za jejich výchovu vůbec

  • nejdůležitějším předpokladem úspěšné rodinné výchovy je dobrý společenský životní způsob rodičů a dětí

  • dobrou výchovu tvoří v podstatě organizace hodnotových příležitostí pro kontakty, zážitky, a činnosti dětí a za tuto organizace nese v prvé řadě odpovědnost rodina

  • nepřímá výchova je v případě rodiny a dalších institucí pro výchovu ve volném čase zpravidla důležitější než výchova přímá. Nepřímo vychovávat znamená vytvořit dětem příznivé podmínky, tj. takové, ve kterých získané zkušenosti umožní vytváření vlastností mravného, pilného a schopného člověka.

Výchova dětí v rodině je ve srovnání s výchovou školní výrazně individuální, a to jak ve svých podmínkách, tak při užívání výchovných metod, prostředků a forem. Výchovná funkce rodiny je zároveň ovlivňována společensky (legislativně, institucionálně…). Škola má k dispozici odborně připravené učitele, vychovatelem speciálně upravené programy a organizaci edukačního procesu. Přestože rodina tato kritéria na stejné úrovni nesplňuje, má jiné přednosti a její vliv na dítě je nesporně dominantní.

Témata, do kterých materiál patří