Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19. Rodina jako socializační a edukační prostředí

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

19. Rodina jako socializační a edukační prostředí

Typy rodinného zázemí žáka. Kooperace v edukačních vztazích mezi učitelem a rodiči žáků (rodina, funkce rodiny, znaky funkční rodiny, postavení rodiny mezi výchovnými činiteli).

rodina- malá sociální skupina, která vzniká manželstvím a umožňuje vzájemné soužití mezi manželskými partnery, soužití rodičů a jejich dětí, tváření vztahů mezi příbuznými a vztahů mezi rodinou a společností.

  • úplná rodina- oba rodiče+ děti

  • neúplná rodina- 1 z rodičů + děti (druhý rodič zemřel nebo odešel)

  • rodina základní: otec+matka+děti

  • rodina rozšířená: otec+matka+děti+prarodiče+strýcové+tety+ostatní příbuzní

  • rodina orientační: rodina, ve které se jedinec narodí

  • rodina reprodukující se: rodina, kterou člověk zakládá manželstvím

dělení podle funkčností podle J. Dunovského

  • funkční- nenarušená, schopná zabezpečit dítěti dobrý vývoj a prosperitu

  • problémová- s výskytem poruch některých funkcí, které však vážněji neohrožují rodinný systém a vývoj dítěte v něm. Rodina je schopna řešit tyto problémy sama nebo s pomocí jiných.

  • dysfunkční- s výskytem vážnějších poruch některých nebo všech rodinných funkcí, které bezprostředně ohrožují rodinu jako celek a především vývoj dítěte; tato rodina potřebuje soustavnou pomoc ze strany odborníků

  • afunkční- poruchy jsou takového rozsahu a kvality, že rodina přestává plnit svůj základní účel. Dítěti závažným způsobem škodí nebo dokonce ohrožuje jeho existenci. Řešením je umístění dítěte v náhradní rodinné výchově.

funkce rodiny

  • ekonomicko-zabezpečovací

  • biologicko-reprodukční

  • odpočinku a regenerace tělesných a duševních sil

  • emociálně ochranná

  • výchovně socializační

charakteristické rysy funkční rodiny

opírá se o shrnutí, ke kterým dospěl na základě analýz zahraničních i českých výzkumných nálezů O. Matoušek.

funkční rodina se projevuje

  1. ve vnitřních vztazích tím, že na sebe berou její členové ohledy a respektují se, existuje v ní pevná aliance mezi rodiči, jasná hierarchie odpovědnosti, pozitivní hodnocení jedinečnosti jednotlivců, rovnováha mezi potřebou sdílení a potřebou soukromí

  2. při komunikaci mezi příslušníky rodiny mluví každý za sebe, je v ní hodně dialogů, je otevřená pro nové myšlenky a pro nová řešení problémů, v komunikaci je hodně humoru, realita je rodinou interpretována nezkresleně v intencích tradic, které rodinu hodnotově orientují

  3. v emoční atmosféře je patrné uspokojení ze vzájemného kontaktu, i když je hodnocení emočních projevů vnějšími posuzovateli velmi obtížné. Každá rodina má jinak nastaven svůj emoční termostat a určit hranici mezi přátelským popichováním a odmítavým ironizováním může spíše ten, kdo je dokonale zasvěcen do přediva signálů, tedy člen rodiny

Témata, do kterých materiál patří