7. Vzdělávání nadaných žáků
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
9.1 Pojetí péče o nadané a mimořádně nadané žáky ve škole
Škola je povinna vytvářet ve svém školním vzdělávacím programu a při jeho realizaci podmínky k co největšímu využití potenciálu každého žáka s ohledem na jeho individuální možnosti. To platí v plné míře i pro vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných.
Výuka žáků by měla probíhat takovým způsobem, aby byl stimulován rozvoj jejich potenciálu včetně různých druhů nadání a aby se tato nadání mohla ve škole projevit a pokud možno i uplatnit a dále rozvíjet.
Škola je povinna využít pro podporu nadání a mimořádného nadání podpůrných opatření podle individuálních vzdělávacích potřeb žáků v rozsahu prvního až čtvrtého stupně podpory (Příloha č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb.).
Při vyhledávání nadaných a mimořádně nadaných žáků je třeba věnovat pozornost i žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
9.2 Systém péče o nadané a mimořádně nadané žáky ve škole
Při vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků vychází způsob jejich vzdělávání důsledně z principu nejlepšího zájmu žáka.
V ŠVP škola stanoví:
pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování PLPP nadaného a mimořádně nadaného žáka;
pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování IVP (§ 28 vyhlášky č. 27/2016 Sb.) mimořádně nadaného žáka.
V ŠVP může škola případně stanovit:
zodpovědné osoby a jejich role v systému péče o nadané a mimořádně nadané žáky;
pravidla pro zapojení dalších subjektů do systému péče o nadané a mimořádně nadané žáky školy (zájmové organizace, vzdělávací instituce, sponzoři atd.);
specifikace provádění podpůrných opatření a úprav vzdělávacího procesu nadaných a mimořádně nadaných žáků jakými jsou například:
předčasný nástup dítěte ke školní docházce;
vzdělávání skupiny mimořádně nadaných žáků v jednom či více vyučovacích předmětech;
specializované třídy pro vzdělávání mimořádně nadaných žáků;
účast žáka na výuce jednoho nebo více vyučovacích předmětů ve vyšších ročnících školy nebo v jiné škole;
občasné (dočasné) vytváření skupin pro vybrané předměty s otevřenou možností volby na straně žáka;
obohacování vzdělávacího obsahu;
zadávání specifických úkolů, projektů;
příprava a účast na soutěžích včetně celostátních a mezinárodních kol;
nabídka volitelných vyučovacích předmětů, nepovinných předmětů a zájmových aktivit.
PRÁCE S NADANÝM ŽÁKEM, AKCELERACE A OBOHACENÍ
- odborný článek Možnosti rozvoje potenciálu mimořádně nadaných ve školním prostředí, Lucie Novotná, 2004 (https://clanky.rvp.cz/clanek/c/GUB/23/MOZNOSTI-ROZVOJE-POTENCIALU-MIMORADNE-NADANYCH-VE-SKOLNIM-PROSTREDI.html/)
Ve vzdělávání nadaných existují dva přístupy, které lze aplikovat na každé úrovni vzdělávání: