Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7. Vzdělávání nadaných žáků

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (147.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

9.1 Pojetí péče o nadané a mimořádně nadané žáky ve škole

Škola je povinna vytvářet ve svém školním vzdělávacím programu a při jeho realizaci podmínky k co největšímu využití potenciálu každého žáka s ohledem na jeho individuální možnosti. To platí v plné míře i pro vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných.

Výuka žáků by měla probíhat takovým způsobem, aby byl stimulován rozvoj jejich potenciálu včetně různých druhů nadání a aby se tato nadání mohla ve škole projevit a pokud možno i uplatnit a dále rozvíjet.

Škola je povinna využít pro podporu nadání a mimořádného nadání podpůrných opatření podle individuálních vzdělávacích potřeb žáků v rozsahu prvního až čtvrtého stupně podpory (Příloha č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb.).

Při vyhledávání nadaných a mimořádně nadaných žáků je třeba věnovat pozornost i žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.

9.2 Systém péče o nadané a mimořádně nadané žáky ve škole

Při vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků vychází způsob jejich vzdělávání důsledně z principu nejlepšího zájmu žáka.

V ŠVP škola stanoví:

  • pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování PLPP nadaného a mimořádně nadaného žáka;

  • pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování IVP (§ 28 vyhlášky č. 27/2016 Sb.) mimořádně nadaného žáka.

V ŠVP může škola případně stanovit:

  • zodpovědné osoby a jejich role v systému péče o nadané a mimořádně nadané žáky;

  • pravidla pro zapojení dalších subjektů do systému péče o nadané a mimořádně nadané žáky školy (zájmové organizace, vzdělávací instituce, sponzoři atd.);

  • specifikace provádění podpůrných opatření a úprav vzdělávacího procesu nadaných a mimořádně nadaných žáků jakými jsou například:

    • předčasný nástup dítěte ke školní docházce;

    • vzdělávání skupiny mimořádně nadaných žáků v jednom či více vyučovacích předmětech;

    • specializované třídy pro vzdělávání mimořádně nadaných žáků;

    • účast žáka na výuce jednoho nebo více vyučovacích předmětů ve vyšších ročnících školy nebo v jiné škole;

    • občasné (dočasné) vytváření skupin pro vybrané předměty s otevřenou možností volby na straně žáka;

    • obohacování vzdělávacího obsahu;

    • zadávání specifických úkolů, projektů;

    • příprava a účast na soutěžích včetně celostátních a mezinárodních kol;

    • nabídka volitelných vyučovacích předmětů, nepovinných předmětů a zájmových aktivit.

PRÁCE S NADANÝM ŽÁKEM, AKCELERACE A OBOHACENÍ

- odborný článek Možnosti rozvoje potenciálu mimořádně nadaných ve školním prostředí, Lucie Novotná, 2004 (https://clanky.rvp.cz/clanek/c/GUB/23/MOZNOSTI-ROZVOJE-POTENCIALU-MIMORADNE-NADANYCH-VE-SKOLNIM-PROSTREDI.html/)

Ve vzdělávání nadaných existují dva přístupy, které lze aplikovat na každé úrovni vzdělávání:

Témata, do kterých materiál patří