Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9. Cíle základního vzdělávání

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (251.37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

žáci dokáží reprodukovat..... (nikoli osvojí si)

vysvětlí vztah......(nikoli pochopí)

objasní.....(nikoli porozumí)

budou interpretovat, rozliší, vyčíslí, vyvodí závěry, sepíšou argumenty, navrhnou řešení,

napíší sdělení, zdůvodní, zhodnotí atd.

b) podmínky výkonu - zda žáci požadovaného výkonu dosáhnou samostatně, za pomoci učitele, ve skupině, s pomocí učebnice, tabulek, odborné literatury, slovníku, ve stanoveném čase, nebo zda mohou postupovat vlastním tempem ap.,

c) normu výkonu - pokud to bude možné, tj. kvalitu, rychlost, přesnost, počet nebo procento správných řešení ap. (u některých obsahů nelze, nebo to není důležité).

Příklad:

A) nevhodně stanovený cíl :

"Cílem vyučovací hodiny je probrat základní matematické operace na logaritmickém pravítku (násobení, dělení, umocňování, odmocňování)"

Chyby: - formulace v jazyce učitelova výkonu, nikoli žákova,

- cíl není kontrolovatelný, neznáme požadovaný výkon žáků, není jasné, jak a za jakých podmínek má být cíle dosaženo.

B) správně stanovený cíl:

"Žáci se naučí provádět základní matematické operace na logaritmickém pravítku tak, aby byli schopni s jeho pomocí samostatně vyřešit 10 z předložených 12 standardních úloh na násobení, dělení, umocňování a odmocňování, a to s přesností na 2 desetinná místa".

- všechna kritéria splněna: je jasné, jaké činnosti budou

žáci vykonávat, jaké pomůcky je nutno zajistit, jaké příklady připravit, lze zvolit vhodné metody a formy učení žáků.

Aktivizační slovesa (Bloomova slunečnice) (pokud to nejde přečíst, dá se stáhnout zde http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/B/Bloomova_taxonomie)-

- Niemierkova taxonomie afektivních cílů (možno přestavit na nějakém zájmu, koníčku)

  1. úroveň

    1. účast v činnosti (bez vlastní iniciativy)

    2. samostatné pokusy o činnost (vnitřně angažovaná činnost)

  2. úroveň

    1. pozitivní vztah k činnosti (trvalé vnitřní potřeby)

    2. systém činnosti (ztotožnění s činnostmi, osobitý styl)

- Daveova taxonomie psychomotorických cílů (možno představit na tanci)

  • 5 kroků vedoucích k automatizaci psychomotorických činností

  • předstupeň – instruktáž (metoda vysvětlování a ukázání)

    1. imitace (nápodoba)

    2. manipulace (praktická cvičení)

    3. zpřesňování

    4. koordinace

    5. automatické činnosti

Využití výukových cílů k řízení výuky

1. Při projektování (plánování) vyučovacího procesu učitel vždy sleduje jednak cíle blízké, konkrétní (cíle hodiny nebo jejích jednotlivých etap), jednak cíle perspektivní, vzdálenější, obecné (cíle tématického celku, ročníku, předmětu...). Cíle vzdálenější mohou mít obecnější podobu, obsahují výraznější formativní a výchovnéaspekty. Je jich dosahováno prostřednictvím cílů dílčích, blízkých.

V přípravné fázi vyučování provádí učitel vzhledem k výukovému cíli didaktickou analýzu učiva.

Témata, do kterých materiál patří