9. Cíle základního vzdělávání
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
9. Cíle základního / středního vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech a jejich aplikace ve školních vzdělávacích programech. Taxonomie výukových cílů. Využití výukových cílů k řízení výuky.
Výukový cíl představuje to, co konkrétně si z hodiny odnesou žáci (co budou po jejím absolvování umět).
Musíme se při jejich vytváření zamyslet nad tímto: Jakých změn mají žáci dosáhnout, v čem se rozšíří a prohloubí jejich vědomosti, jaké dovednosti mají získat, jaké logické způsoby jejich myšlení budou především rozvíjeny, jak se budou utvářet hodnotící soudy žáků, jejich mravní vlastnosti a postoje ?
Potřeba formulovat cíle především s přihlédnutím k žákovi je tím oprávněnější, že v dosavadní školní praxi se předkládalo učivo žákům jako hotové pravdy k zapamatování. My ale chceme, aby těžiště školní práce bylo v objevování a poznávání, v oboustranné aktivní komunikaci učitele a žáka, v činnostech, které by optimálně rozvíjely žákovské potencionality. Proto není ani tak důležité, co učitel probere, ale které vědomosti a dovednosti si žáci skutečně osvojí, které schopnosti si zdokonalí, jak je ovlivní mravní apely.
Cíle základního vzdělávání (v RVP)
Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání. V základním vzdělávání se proto usiluje o naplňování těchto cílů:
umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení;
podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů;
vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci;
rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých;
připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti;
vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě;
učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný;
vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi;
pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci.
Cíle
je dobré, aby někdy žáci znali cíl, ale někdy můžeme volit hodinu s „překvapením“
vlastnosti cíle:
-
jasný, srozumitelný
-
reálný
-
ověřitelný
-
přiměřený
-