Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9. Cíle základního vzdělávání

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (251.37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

9. Cíle základního / středního vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech a jejich aplikace ve školních vzdělávacích programech. Taxonomie výukových cílů. Využití výukových cílů k řízení výuky.

Výukový cíl představuje to, co konkrétně si z hodiny odnesou žáci (co budou po jejím absolvování umět).

Musíme se při jejich vytváření zamyslet nad tímto: Jakých změn mají žáci dosáhnout, v čem se rozšíří a prohloubí jejich vědomosti, jaké dovednosti mají získat, jaké logické způsoby jejich myšlení budou především rozvíjeny, jak se budou utvářet hodnotící soudy žáků, jejich mravní vlastnosti a postoje ?

Potřeba formulovat cíle především s přihlédnutím k žákovi je tím oprávněnější, že v dosavadní školní praxi se předkládalo učivo žákům jako hotové pravdy k zapamatování. My ale chceme, aby těžiště školní práce bylo v objevování a poznávání, v oboustranné aktivní komunikaci učitele a žáka, v činnostech, které by optimálně rozvíjely žákovské potencionality. Proto není ani tak důležité, co učitel probere, ale které vědomosti a dovednosti si žáci skutečně osvojí, které schopnosti si zdokonalí, jak je ovlivní mravní apely.

Cíle základního vzdělávání (v RVP)

Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání. V základním vzdělávání se proto usiluje o naplňování těchto cílů:

  • umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení;

  • podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů;

  • vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci;

  • rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých;

  • připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti;

  • vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě;

  • učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný;

  • vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi;

  • pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci.

Cíle

  • je dobré, aby někdy žáci znali cíl, ale někdy můžeme volit hodinu s „překvapením“

  • vlastnosti cíle:

    • jasný, srozumitelný

    • reálný

    • ověřitelný

    • přiměřený

Témata, do kterých materiál patří