9. Cíle základního vzdělávání
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
typy cílů:
kognitivní - to, co si mají žáci zapamatovat, vybavit, odvodit, určit význam, zařadit do nových souvislostí; náročnější na myšlenkové operace (analýza, syntéza, hodnocení apod.); vymezují: znalosti, vědomosti, intelektuální dovednosti, schopnosti a návyky, které si má žák osvojit
afektivní - jak se mají žáci projevovat; závisí na kognitivních, ale významově je převyšují; budování zájmů, postojů, hodnot a přesvědčení
psychomotorické (senzomotorické) - jaké psychomotorické dovednosti by měli žáci získat; smyslové učení od bezděčných pohybů až k těm složitějším; zdokonalují se opakováním (na ZŠ hlavně v TV, HV, PČ atd.); př. práce s mikroskopem, práce s lupou, nebo jinými přístroji a pomůckami; dovednosti psychomotorické (senzomotorické)
Taxonomie výukových cílů
- Bloomova taxonomie kognitivních cílů (viz obrázek)
původní verze:
Zapamatování (znalost) → v této fázi se od žáka požaduje pouze znovuvybavení poznatků a jejich reprodukce.
Porozumění → žák musí prokázat pochopení a schopnost užití získaných znalostí.
Aplikace → V této fázi dochází k přenosu učení do nových situací
Analýza → Jde o schopnost rozložit dění (objekt) na prvky nebo části tak, aby byly objasněny jak vztahy prvků nebo částí, tak celkové uspořádání myšlenek obsažených ve sdělení.
Syntéza → Schopnost žáka skládat části a prvky v celek
Hodnocení (hodnotící posouzení) - schopnost i potřeba žáka posoudit hodnotu myšlenek, dokumentů, výtvorů a metod.
revidovaná, novější verze: 1. Zapamatovat → 2. Pochopit →3. Aplikovat → 4. Analyzovat → 5. Hodnotit → 6. Tvořit
Aby výukové cíle nebyly stanoveny formálně a skutečně umožnovaly regulaci vzdělávacího procesu, měly by být :
konzistentní - tzn. nižší (bližší, konkrétnější) cíle musí směřovat k dosažení cílů vyšších - prostupné a kumulativní.
Příklad : Jestliže je hlavním cílem předmětu matematika rozvoj logického myšlení a schopnosti řešit problémy, nemohou být cíle tématických celků, témat a hodin zaměřeny přednostně na pamětní osvojování definic a vzorců, ale na rozvíjení schopnosti analýzy, syntézy,aplikace, dovednosti vidět, formulovat a řešit problémy
jednoznačné - tzn. jejich formulace by neměla připouštět různý výklad
přiměřené - t.j.měly by odpovídat reálným možnostem jednotlivých žáků i celé třídy, ale i učiteli a vnějším podmínkám
4. kontrolovatelné - tj. měly by být formulovány tak, aby existovala možnost ověřit si, zda a na jaké úrovni jich bylo dosaženo. Takovou možnost poskytuje v podstatě pouze formulace cíle založená na pozorovatelné činnosti - s využitím tzv. aktivních sloves (též operacionalizace výukového cíle).
Cíl by měl obsahovat tyto složky:
a) požadovaný výkon žáků (co musí žák umět vykonat) - výstižně lze požadovaný výkon žáků vyjádřit pomocí aktivizačních sloves, alespoň tam, kde je to možné, např.