Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9. Cíle základního vzdělávání

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (251.37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • typy cílů:

    1. kognitivní - to, co si mají žáci zapamatovat, vybavit, odvodit, určit význam, zařadit do nových souvislostí; náročnější na myšlenkové operace (analýza, syntéza, hodnocení apod.); vymezují: znalosti, vědomosti, intelektuální dovednosti, schopnosti a návyky, které si má žák osvojit

    2. afektivní - jak se mají žáci projevovat; závisí na kognitivních, ale významově je převyšují; budování zájmů, postojů, hodnot a přesvědčení

    3. psychomotorické (senzomotorické) - jaké psychomotorické dovednosti by měli žáci získat; smyslové učení od bezděčných pohybů až k těm složitějším; zdokonalují se opakováním (na ZŠ hlavně v TV, HV, PČ atd.); př. práce s mikroskopem, práce s lupou, nebo jinými přístroji a pomůckami; dovednosti psychomotorické (senzomotorické)

    Taxonomie výukových cílů

    - Bloomova taxonomie kognitivních cílů (viz obrázek)

    původní verze:

    1. Zapamatování (znalost) → v této fázi se od žáka požaduje pouze znovuvybavení poznatků a jejich reprodukce.

    2. Porozumění → žák musí prokázat pochopení a schopnost užití získaných znalostí.

    3. Aplikace → V této fázi dochází k přenosu učení do nových situací

    4. Analýza → Jde o schopnost rozložit dění (objekt) na prvky nebo části tak, aby byly objasněny jak vztahy prvků nebo částí, tak celkové uspořádání myšlenek obsažených ve sdělení.

    5. Syntéza → Schopnost žáka skládat části a prvky v celek

    6. Hodnocení (hodnotící posouzení) - schopnost i potřeba žáka posoudit hodnotu myšlenek, dokumentů, výtvorů a metod.

    revidovaná, novější verze: 1. Zapamatovat → 2. Pochopit →3. Aplikovat → 4. Analyzovat → 5. Hodnotit → 6. Tvořit

    Aby výukové cíle nebyly stanoveny formálně a skutečně umožnovaly regulaci vzdělávacího procesu, měly by být :

    1. konzistentní - tzn. nižší (bližší, konkrétnější) cíle musí směřovat k dosažení cílů vyšších - prostupné a kumulativní.

    Příklad : Jestliže je hlavním cílem předmětu matematika rozvoj logického myšlení a schopnosti řešit problémy, nemohou být cíle tématických celků, témat a hodin zaměřeny přednostně na pamětní osvojování definic a vzorců, ale na rozvíjení schopnosti analýzy, syntézy,aplikace, dovednosti vidět, formulovat a řešit problémy

    1. jednoznačné - tzn. jejich formulace by neměla připouštět různý výklad

    2. přiměřené - t.j.měly by odpovídat reálným možnostem jednotlivých žáků i celé třídy, ale i učiteli a vnějším podmínkám

    4. kontrolovatelné - tj. měly by být formulovány tak, aby existovala možnost ověřit si, zda a na jaké úrovni jich bylo dosaženo. Takovou možnost poskytuje v podstatě pouze formulace cíle založená na pozorovatelné činnosti - s využitím tzv. aktivních sloves (též operacionalizace výukového cíle).

    Cíl by měl obsahovat tyto složky:

    a) požadovaný výkon žáků (co musí žák umět vykonat) - výstižně lze požadovaný výkon žáků vyjádřit pomocí aktivizačních sloves, alespoň tam, kde je to možné, např.

    Témata, do kterých materiál patří