7. Metody sociologického výzkumu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Tento typ výzkumu se označuje za tzv. pružný typ výzkumu4
Výsledky nelze zobecnit na širší populaci, platnost je omezena pouze na danou skupinu
Techniky sociologického výzkumu
Technika je souhrn speciálních postupů na efektivní využívání některé procedury, způsob sběru empirických dat. Použití techniky musí být adekvátní požadavkům spolehlivosti a platnosti konkrétního empirického sociologického výzkumu.
Technika znamená výzkumný nástroj. Na rozdíl od metody (např. dotazování, sociometrie) jde o konkrétní nástroj sběru dat (dotazník, sociometrický test). K základním technikám sociologického výzkumu řadíme: pozorování, dotazník, anketu, rozhovor, studium dokumentů, obsahovou analýzu, sekundární analýzu, sociometrický test. 5
Výzkumné údaje se zachycují pomocí těchto technik:
POZOROVÁNÍ
Definováno jako technika sběru informací založená na záměrném, systematickém a organizovaném sledování smyslově vnímatelných projevů aktuálních prvků, které jsou objektem zkoumání sociální reality (Reichel, 2009, s. 94). Slouží k popisu jednání aktérů.
Vědecké pozorování na rozdíl od běžného se řídí pevnými zásadami, které můžeme charakterizovat zaměřeností a systematičností
Rozlišujeme pozorování přímé a nepřímé
PŘÍMÉ – pozorování jevu přímo v terénu
Přímé dále dělíme na:
Nezúčastněné – výzkumník se nestává součástí pozorovaného prostředí (např. zběžné pozorování při návštěvě věznice)
Zúčastněné – badatel se stává na určitou dobu součástí zkoumaného prostředí a může zde vystupovat jako výzkumník – neutajené zúčastněné pozorování x cíl jeho práce je utajené – utajené zúčastněné pozorování
NEPŘÍMÉ – zpracovává sekundární informace, které jsou uchovány v podobě hmotných pramenů (písemné materiály, audiovizuální nahrávky atd.)
TECHNIKA ROZHOVORU – INTERVIEW
Systém verbálního kontaktu mezi tazatelem a dotazovaným s cílem získat informace prostřednictvím otázek, které klade tazatel.
Druhy rozhovorů:
Kategorizovaný rozhovor – probíhá na základě předem připravených otázek, drží se předem připravené formulace a pořadí.
Nekategorizovaný rozhovor – otázky jsou předem připraveny jen rámcově. Tento typ rozhovoru se více přibližuje běžným životním situacím.
Dále rozlišujeme rozhovor zjevný X skrytý, individuální X hromadný, měkký (probíhá dialog, při kterém tazatel vyslovuje svoje názory a účast) X tvrdý (tazatel se chová autoritativně)
V sociologickém výzkumu se nejčastěji používá neutralizovaný rozhovor – tazatel pouze navozuje téma a klade otázky.
Otázky v rozhovoru:
Obecné zásady formulace otázek:
Volba otázek musí odpovídat úrovni dotazovaných, vyhýbáme se dotěrným a provokačním otázkám, otázky musí být jednoznačné, přiměřeně dlouhé a nenáročné na paměť atd.