Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Vodítkem, které umožní najít významné (podstatné) a nevýznamné jevy, jsou tzv. hodnotové
ideje.
• Díky nim se jedinci určitá část nerozčleněné objektivní reality jeví jako zajímavá a
významná.
• Ke zkoumání tedy musíme disponovat hodnotovými idejemi: jevy sociální skutečnosti
nemají význam samy o sobě, ale pouze v souvislosti s našimi subjektivními hodnotami.
• Z téhož metodologického důvodu neexistuje žádná objektivně pravdivá vědecká analýza
sociálních jevů, tj. neexistuje objektivní poznání.
• Sociální realitu rozčleňujeme díky svým hodnotovým idejím —> ve společenských vědách
tudíž nikdy nebude panovat jednotné hledisko - všechna hlediska a poznatky mají pouze
dílčí charakter.
•
Sociologické poznání tudíž nemůže být odrážením skutečnosti s hlubokým proniknutím k
podstatě jevů.
•
3 důvody selhání modelů a prognóz:
- reflexivita - zdokonalené modely mění i vztah člověka ke světu (chová se jinak)
- lidé se mění podle situace
- konstruovanost - klíčové pojmy, ideály, cíle se stále mění, konstruujeme si je (ideál
krásy, situace na trhu, apod.)
- nevíme, jaký ten svět je, abychom ho poznali, vytváříme si konstrukce a ty vytváří
svět
- komplexita soc.světa - je těžké předvídat, když se oproti šachu pravidla hry a
velikost šachovnice stále mění a zvětšuje (svět se mění, přichází globalizace, je těžké
cokoliv předvídat)
•
Nejsou-li pojmy podmíněny sociální realitou jako odrazy sociálního života, neexistuje žádné
spolehlivé měřítko jejich utváření; jediným měřítkem je úspěšnost. Poznávací pluralita v
sociologii je tedy nevyhnutelná.
•
Sociální poznání má sloužit k tomu, aby umožnilo nějakým způsobem zasahovat do sociální
reality, regulovat ji