Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované otázky

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (644.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Sociologie práva 1.semestr Kristýnka Tranů

1. Sociologické poznání a zdravý rozum (SQ, EQ)  

• Soc.poznání - systematické a cílevědomé poznávání soc.reality vědeckými postupy a 

metodami.

• Zdravý rozum - je zobecněním běžné nesystematické zkušenosti každodenního života a 

socializací předávané obecné lidské zkušenosti (moudrosti). Jeho kvalita v sociální oblasti 
odvisí zejména od sociální a emoční inteligence jedince.

• Inteligence - rozumová schopnost řešit nově vzniklé nebo obtížné situace, je z části geneticky 

podmíněná, ale můžeme ji rozvíjet získáváním zkušeností a procvičováním modelových situací.

• Inteligenční kvocient (IQ) je výslednicí 8 schopností: 

- mechanická paměť

- verbální inteligence

- logicko-matematická inteligence

- prostorová orientace

- pohybová inteligence

- hudební inteligence

- emoční inteligence

- sociální inteligence

- + spirituální, existenciální, morální

• Emoční inteligence - schopnost porozumět emocím a pocitům svým a druhých lidí, zvládání 

emocí a sebemotivace; je okamžité, rychlejší než racionální myšlení; jeho míra závisí na 
množství emocí

• Sociální inteligence - schopnost orientovat se v mezilidských vztazích a sociálních situacích, 

rozumět jim, spolužít s lidmi, působit na ně, komunikovat s lidmi a dostat je tam, kam chceme

• předává se pouze jako dispozice a je třeba se ji naučit a rozvinout
• čím složitější životní situace člověka postihne, tím se sociální inteligence rozvíjí rychleji (např. 

Židé byli v minulosti často pronásledování, proto mají oproti jiným národům více úspěchů v 
oblastech, kde záleží na sociální inteligenci) 

• EQ a SQ jsou geneticky podmíněny, ale nerozvinou se bez průběžného rozvíjení (tréninku) v 

procesu sociální interakce a sociálního učení.

Témata, do kterých materiál patří