Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(11)19. a 20. Příprava na hodinu - Sopečná činnost

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (33.67 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu

Téma hodiny: SOPEČNÁ ČINNOST

Vypracoval: Daniel Sikora

Pro třídy: 9. A a 9. B

Místo realizace: učebna

Časová dotace: 2 · 45 min

Forma výuky

normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální

Prostředky výuky: počítač, promítací plátno a promítačka, ppt prezentace, struktura zápisu pro žáky k prezentaci,

učebnice Přírodopis 9 (Švecová a kol., 2007), tabule s křídou, sešity žáků, psací potřeby

Další informace (dle formy např. velikost skupin):

Zařazení do výuky dle RVP

  1. Vzdělávací oblast – Člověk a příroda

  2. Vzdělávací obor – Přírodopis

  3. Tematický celek – Neživá příroda

  4. Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Základní podmínky života – přírodní zdroje;

Lidské aktivity a problémy životního prostředí – změny v krajině)

A) VVC: 1. Žák vlastními slovy vysvětlí, co obnáší pojem sopečná činnost.

2. Žák zakreslí a popíše schéma sopky.

3. Žák rozliší a vysvětlí typy sopek podle tvaru a podle aktivity.

4. Žák uvede alespoň 5 příkladů sopečných oblastí ve světě, včetně zajímavostí a využití sopek, a alespoň 3 příklady v ČR.

5. Žák uvede a charakterizuje příklady jevů doprovázející sopečnou činnost probíraných v hodině, doplní také jejich využití.

B) Analýza učiva

1. Pojmy nové (nově vytvářené): sopečná činnost, sopka (jako místo výstupu magmatu), magmatický krb, sopouchy, sopečný kužel, kráter, štítová

sopka, sypaný kužel, stratovulkán, lávové proudy, pyroklastika, aktivní, spící a vyhaslá sopka, výrony, vřídla, gejzíry

opěrné: sopka (jako útvar), magma, láva, zemský povrch, vyvřelé výlevné horniny, aktivní oblasti zemské kůry, litosférické desky, horské oblasti,

obnovitelný zdroj, vnitřní energie, elektřina, vytápění budov, plyny a páry, minerální vody, lázně

rozšiřující: vulkán, sopečný popel a kouř, lapilli, sopečné pumy, ohnivý prstenec, kaldera, jeskyně, zlomy

2. Dovednosti

senzomotorické: zakreslení a popsání schématu sopky

intelektuální: vymezení pojmu sopečná činnost a sopka, zacházení s pojmy vnitřní energie, zemský povrch, magma, láva, vyvřelé výlevné horniny,

magmatický krb, sopouchy, sopečný kužel, kráter, štítová sopka, sypaný kužel, stratovulkán, lávové proudy, pyroklastika, aktivní, spící

a vyhaslá sopka, obnovitelný zdroj energie, výrony, vřídla, gejzíry, minerální vody; slovní popsání sopky, jevů doprovázející sopečnou

činnost; klasifikování typů sopek a jevů doprovázejících sopečnou činnost

3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo

4. Myšlenkové operace: analýza – rozdělení sopky na části, syntéza – zakreslení a popis schématu sopky,

klasifikace – typy sopek, jevy doprovázející sopečnou činnost;

Témata, do kterých materiál patří