(11)19. a 20. Příprava na hodinu - Sopečná činnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu
Téma hodiny: SOPEČNÁ ČINNOST
Vypracoval: Daniel Sikora
Pro třídy: 9. A a 9. B
Místo realizace: učebna
Časová dotace: 2 · 45 min
Forma výuky
normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální
Prostředky výuky: počítač, promítací plátno a promítačka, ppt prezentace, struktura zápisu pro žáky k prezentaci,
učebnice Přírodopis 9 (Švecová a kol., 2007), tabule s křídou, sešity žáků, psací potřeby
Další informace (dle formy např. velikost skupin):
Zařazení do výuky dle RVP
Vzdělávací oblast – Člověk a příroda
Vzdělávací obor – Přírodopis
Tematický celek – Neživá příroda
Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Základní podmínky života – přírodní zdroje;
Lidské aktivity a problémy životního prostředí – změny v krajině)
A) VVC: 1. Žák vlastními slovy vysvětlí, co obnáší pojem sopečná činnost.
2. Žák zakreslí a popíše schéma sopky.
3. Žák rozliší a vysvětlí typy sopek podle tvaru a podle aktivity.
4. Žák uvede alespoň 5 příkladů sopečných oblastí ve světě, včetně zajímavostí a využití sopek, a alespoň 3 příklady v ČR.
5. Žák uvede a charakterizuje příklady jevů doprovázející sopečnou činnost probíraných v hodině, doplní také jejich využití.
B) Analýza učiva
1. Pojmy nové (nově vytvářené): sopečná činnost, sopka (jako místo výstupu magmatu), magmatický krb, sopouchy, sopečný kužel, kráter, štítová
sopka, sypaný kužel, stratovulkán, lávové proudy, pyroklastika, aktivní, spící a vyhaslá sopka, výrony, vřídla, gejzíry
opěrné: sopka (jako útvar), magma, láva, zemský povrch, vyvřelé výlevné horniny, aktivní oblasti zemské kůry, litosférické desky, horské oblasti,
obnovitelný zdroj, vnitřní energie, elektřina, vytápění budov, plyny a páry, minerální vody, lázně
rozšiřující: vulkán, sopečný popel a kouř, lapilli, sopečné pumy, ohnivý prstenec, kaldera, jeskyně, zlomy
2. Dovednosti
senzomotorické: zakreslení a popsání schématu sopky
intelektuální: vymezení pojmu sopečná činnost a sopka, zacházení s pojmy vnitřní energie, zemský povrch, magma, láva, vyvřelé výlevné horniny,
magmatický krb, sopouchy, sopečný kužel, kráter, štítová sopka, sypaný kužel, stratovulkán, lávové proudy, pyroklastika, aktivní, spící
a vyhaslá sopka, obnovitelný zdroj energie, výrony, vřídla, gejzíry, minerální vody; slovní popsání sopky, jevů doprovázející sopečnou
činnost; klasifikování typů sopek a jevů doprovázejících sopečnou činnost
3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo
4. Myšlenkové operace: analýza – rozdělení sopky na části, syntéza – zakreslení a popis schématu sopky,
klasifikace – typy sopek, jevy doprovázející sopečnou činnost;