(11)19. a 20. Příprava na hodinu - Sopečná činnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Vysvětlete rozdíly mezi magmatem a lávou.
- Uveďte rozdělení hornin podle místa vzniku.
- Kterými dvěma způsoby se může dostat láva na zemský povrch?
• průběh na podkladu prezentace:
- výklad pojmů, oblastí výskytu; vysvětlování procesů, zakreslení a popis schématu, využití vnitřních procesů Země:
sopečná činnost, sopka, vznik výlevných vyvřelin, stavba sopky – magmatický krb, sopouch, sopečný kráter, kužel, láva a pyroklastika (útržky lávy); typy sopek – podle tvaru- štítová sopka, sypaný kužel, stratovulkán – podle aktivity- aktivní, spící, vyhaslá; výskyt sopek – aktivní oblasti zemské kůry, nejbližší aktivní sopky, významné sopečné oblasti, nejvýznamnější výbuchy v historii, nejaktivnější a největší sopka na Zemi, sopečná pohoří v ČR; využití tepelné energie sopečné činnosti; jevy doprovázející sopečnou činnost, jejich výskyt v ČR – výrony horkých plynů a par; vývěry horkých a minerálních vod (vřídla) a jejich využití, gejzíry
- otázky žákům:
• Co se vám vybaví, když řekneme sopka nebo sopečná činnost? Co již o tomto tématu znáte?
• Jak by mohlo souviset magma se sopečnou činností? V čem se z hlediska místa tuhnutí odlišuje hlubinná hornina od výlevné?
• Jak můžeme pojmenovat součást sopky, kde magma vzniká, víme-li, že toto místo udržuje žhavou, hmotu, která vyjde na povrch? Jak bychom označili zařízení, které nám může doma udržovat oheň, teplo, teplou hmotu? Jak se bude nazývat cesta, která z krbu odvádí to magma na povrch?
Jak nazýváme zařízení, součástí budov, sloužící k odvodu horkých spalin z pece nebo krbu ven z budovy? Na vrcholu sopky můžeme vidět zhruba kruhový útvar, mohl by připomínat jakousi prohlubeň, klidně i po dopadu nějakého tělesa z vesmíru; jak bychom mohli nazvat tuto část?
• Které tvary sopky může způsobovat láva? Jak bychom ještě mohli rozdělit typy sopek? Čím se liší třeba italské sopky jako Etna od sopek u nás?
• Které sopky světa znáte? Máme v ČR vůbec sopky? Která sopečná pohoří v ČR znáte?
• Jak mohou lidé využít energii sopečné činnosti?
Patří tato energie k ne/obnovitelným zdrojům?
• Které další jevy se mohou pojit se sopečnou činností? Znáte některé lokality, kde se vyskytují? Daly by se důsledky těchto jevů využít? Jak?
• odpovídají na položené otázky a úkoly z paměti nebo s pomocí svých učebních materiálů z minulých hodin
• poslouchají, sledují obrázky v prezentaci, zapisují si do struktury zápisu, zakreslují a popisují schéma sopky, odpovídají na položené otázky; případně reagují, pokud jim není něco srozumitelné
• rozhovor opakovací
• výklad, vysvětlování, popis, rozhovor vyvozovací, práce s textem, projekce statická, grafické
a výtvarné činnosti
• – | | –
• – | | –
5 min
25 min