(11)19. a 20. Příprava na hodinu - Sopečná činnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
analogie – postupování magmatu a vylití lávy na zemský povrch jako vytékání z láhve kolového nápoje po přidání bonbonu
typu mentos nebo směsi octa se sodou po přidání octa do sody
5. Mezipředmětové vztahy
vertikální: prvouka, přírodověda (zmínka o existenci projevů neživé přírody) – přírodopis (rozvoj poznatků o procesech neživé přírody)
horizontální: Př – F (pohyby magmatu, lávy; teplota horkých plynů, par a minerálních vod doprovázejících sopečnou činnost)
Př – Ch (složení horkých plynů doprovázejících sopečnou činnost)
Př – Z (oblasti výskytu sopek ve světě a v ČR, geotermální elektrárny; pěstování vinné révy na svazích italských sopek díky úrodné sopečné půdě)
Př – D (historické katastrofy – zánik Pompejí roku 79 n. l. výbuchem sopky Vesuv a zavalením sopečným prachem o výšce 6 m)
Př – ČJ (cizí slova – vulkán, kaldera, pyroklastika, lapilli, stratovulkán, geotermální, gejzír, aragonit; pravopis vlastních jmen)
Př – VV (kresba sopky)
Př – M (použití logických symbolů –, =, →; rozdělení časové osy na intervaly)
6. Praktický dopad: projevy sopečné činnosti jako příčiny živelných katastrof, jak se před nimi mohou obyvatelé sopečných oblastí ubránit,
místa, kde je na Zemi méně a kde více bezpečno; využití produktů sopečné činnosti, např. pemzy ve stavebnictví,
obsidiánu při výrobě nástrojů a zbraní; využití tepelné energie sopečné činnosti prostřednictvím geotermálních elektráren
C. Scénář výuky:
Forma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
Úvod
5 min
motivace
2 min
• přivítání se s žáky
• zápis do třídní knihy
• rozdání struktur zápisu k prezentaci
• seznámení s tématem a cíli hodiny
• stojí u lavic
• sedí v lavicích, komunikují
• pomáhají s rozdáváním, poslouchají
• sedí v lavicích, poslouchají
• rozhovor úvodní
• vysvětlování
• výklad
• hromadná– frontální
1 min
1 min
1 min
2 min
• třídní kniha
• struktury zápisu, do sešitů žáků
Hlavní
část:
35 min
opakování
5 min
expozice
25 min
• otázky a úkoly kladené žákům:
- Na které hlavní části je rozděleno zemské těleso? Kolik km mají mocnost jednotlivé typy zems. kůry?
- Co je to litosféra? Které vrstvy zemského tělesa ji tvoří? Do kolika km pod zemským povrchem sahá?
- Ke kterým jevům, projevující se na zemském povrchu, dochází v místech, kde se desky o sebe třou, narážejí do sebe, nebo kde se podsouvá jedna deska pod druhou?
- Co je to zemětřesení a kde vzniká?
Uveďte alespoň 3 významné zemětřesné oblasti ve světě a 3 v ČR.
- Ve kterých 2 místech zemského tělesa vzniká magma, v rozsahu kolika km hluboko pod zemí? K oběma uvedeným místům zemského tělesa doplňte příslušný typ magmatu, který tam vzniká.