Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(11)19. a 20. Příprava na hodinu - Sopečná činnost

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (33.67 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

analogie – postupování magmatu a vylití lávy na zemský povrch jako vytékání z láhve kolového nápoje po přidání bonbonu

typu mentos nebo směsi octa se sodou po přidání octa do sody

5. Mezipředmětové vztahy

vertikální: prvouka, přírodověda (zmínka o existenci projevů neživé přírody) – přírodopis (rozvoj poznatků o procesech neživé přírody)

horizontální: Př – F (pohyby magmatu, lávy; teplota horkých plynů, par a minerálních vod doprovázejících sopečnou činnost)

Př – Ch (složení horkých plynů doprovázejících sopečnou činnost)

Př – Z (oblasti výskytu sopek ve světě a v ČR, geotermální elektrárny; pěstování vinné révy na svazích italských sopek díky úrodné sopečné půdě)

Př – D (historické katastrofy – zánik Pompejí roku 79 n. l. výbuchem sopky Vesuv a zavalením sopečným prachem o výšce 6 m)

Př – ČJ (cizí slova – vulkán, kaldera, pyroklastika, lapilli, stratovulkán, geotermální, gejzír, aragonit; pravopis vlastních jmen)

Př – VV (kresba sopky)

Př – M (použití logických symbolů –, =, →; rozdělení časové osy na intervaly)

6. Praktický dopad: projevy sopečné činnosti jako příčiny živelných katastrof, jak se před nimi mohou obyvatelé sopečných oblastí ubránit,

místa, kde je na Zemi méně a kde více bezpečno; využití produktů sopečné činnosti, např. pemzy ve stavebnictví,

obsidiánu při výrobě nástrojů a zbraní; využití tepelné energie sopečné činnosti prostřednictvím geotermálních elektráren
C. Scénář výuky:

Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků Metoda

Forma

Organizace výuky

Čas

Poznámky

pomůcky

Úvod

5 min

motivace

2 min

• přivítání se s žáky

• zápis do třídní knihy

• rozdání struktur zápisu k prezentaci

• seznámení s tématem a cíli hodiny

• stojí u lavic

• sedí v lavicích, komunikují

• pomáhají s rozdáváním, poslouchají

• sedí v lavicích, poslouchají

• rozhovor úvodní

• vysvětlování

• výklad

• hromadná
– frontální

1 min

1 min

1 min

2 min

• třídní kniha

• struktury zápisu, do sešitů žáků

Hlavní

část:

35 min

opakování

5 min

expozice

25 min

• otázky a úkoly kladené žákům:

- Na které hlavní části je rozděleno zemské těleso? Kolik km mají mocnost jednotlivé typy zems. kůry?

- Co je to litosféra? Které vrstvy zemského tělesa ji tvoří? Do kolika km pod zemským povrchem sahá?

- Ke kterým jevům, projevující se na zemském povrchu, dochází v místech, kde se desky o sebe třou, narážejí do sebe, nebo kde se podsouvá jedna deska pod druhou?

- Co je to zemětřesení a kde vzniká?
Uveďte alespoň 3 významné zemětřesné oblasti ve světě a 3 v ČR.

- Ve kterých 2 místech zemského tělesa vzniká magma, v rozsahu kolika km hluboko pod zemí? K oběma uvedeným místům zemského tělesa doplňte příslušný typ magmatu, který tam vzniká.

Témata, do kterých materiál patří