(11)19. a 20. Příprava na hodinu - Sopečná činnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• sešity žáků, případně učebnice
• – | | –,
psací potřeby,
prostředky k prezentaci, tabule s křídou
Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků MetodaForma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
fixace
3 min
aplikace
2 min
• otázky a úkoly:
- Charakterizujte sopečnou činnost. Jak souvisí se vznikem výlevných hornin?
- Popište části sopky. V kterých dvou formách se může láva dostat na zemský povrch?
- Popište rozdělení typů sopek.
- Jmenujte alespoň 5 příkladů sopečných oblastí ve světě a alespoň 3 u nás. Jak se jmenuje nejmladší sopka v ČR a u kterého města se nachází?
- Uveďte, jak lze využít energii sopečné činnosti. Ke kterému typu zdroje energie řadíme tuto energii z vnitra Země, společně například také se sluneční, větrnou či vodní energií?
Jak lze využít produkty sopečné činnosti?
- Které 2 skupiny jevů, o nichž jsme hovořili, doprovázejí sopečnou činnost?
Uveďte alespoň 1 lokalitu, kde se v ČR vyskytují výrony horkých plynů a par.
Uveďte lokalitu na našem území, kde se vyskytují vřídla. Ke kterým účelům bývají využívána?
Co jsou to gejzíry?
• otázka:
Jak bychom se měli a jak bychom se neměli chovat, abychom zamezili riziku ohrožení našeho bezpečí následkem sopečné činnosti?
• odpovídají na položené otázky a úkoly z paměti nebo s pomocí svých učebních materiálů z hodiny
• zamýšlí se, mohou si o tom popovídat se spolužáky v lavicích, případně sdělovat své příspěvky postupně nahlas celé třídě
• rozhovor upevňovací
• diskuse
• – | | –
• – | | –
3 min
2 min
• učební materiály žáků
• – | | –
Závěr
5 min
• celkové zhodnocení aktivity žáků
• informování o tématu další hodiny
(vyvřelé horniny)
• rozloučení se s žáky
• poslouchají
• – | | –
• loučí se, balí se
• popis
• výklad
• – | | –2,5 min
2 min
0,5 min
Přílohy: 1. struktura zápisu k prezentaci
2. vyplněný zápis do struktury
Vlastní závěrečné zhodnocení:
9. A – čas nakonec celkově vyšel, dostalo se ke všem fázím, byť na základě předčasného podnětu jednoho žáka předcházela fáze aplikace v pořadí před expozicí
– žáky zaujalo téma již od počátku hodiny, jednoho žáka natolik, že jsem nakonec přesunul fázi aplikace před expozicí, většina žáků přispívala svými podněty v celém průběhu hodiny
– cíle byly naplněny velice dobře, žáci o tématu již mnoho věděli, bylo prověřeno u většiny žáků, o tomto tématu vědí mnoho
– bylo by opět zřejmě vhodnější při výkladu sopečných oblastí využívat pro lepší orientaci mapy, aby si žáci lépe upevnili, kde dané oblasti leží; někdy bych se možná nebál nechávat žáky více povídat, co vědí o tématu
– z hodiny v rámci této třídy jsem měl jen pozitivní pocity; nejen že mnoho žáků této třídy se opravdu rádo aktivně zapojovalo, nabyl jsem zde i pocit přátelské důvěrné atmosféry