Matematika - přípravy na hodinu k odevzdání
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Téma: Nejmenší společný násobek
Třída: 6. A, B (šikovnější skupina)
Hlavní cíl hodiny:
Žák určí nejmenší společný násobek dvou i tří čísel.
Dílčí cíle:
1. Žák lépe vysvětlí a rozliší pojmy prvočísla, složená čísla a číslo, které není ani prvočíslem ani číslem složeným.
2. Žák lépe provádí rozklady, až trojciferných, čísel na součin prvočísel.
3. Žák určí (nejmenší) společný násobek metodou vypsání násobků jednotlivých čísel.
4. Žák určí nejmenší společný násobek univerzální metodou (pomocí rozkladu čísel na součin prvočísel).
Typ hodiny: fixace, expozice
Žáci především komunikují a pracují společně s učitelem, rychlejší případně samostatně. Během hodiny jsou žáci také postupně vyvoláváni k tabuli. Frontální výuka je především v expoziční části.
-
Úvod a organizace ……. cca 2 minuty
-
Podle pracovního listu opakování pojmů prvočíslo, složené číslo, rozklad čísla na součin prvočísel. Rychlejší žáci mohou samostatně řešit úlohu s hvězdičkou. (fixace) …… cca 10 minut
-
Vysvětlení pojmu společný násobek, nejmenší společný násobek. Určení (nejmenšího) společného násobku manuálním způsobem (vypsáním násobků jednotlivých čísel a výběr z tohoto výpisu). (expozice) ……. cca 10 minut
-
Vysvětlení univerzálního postupu hledání nejmenšího společného násobku. (expozice) ……. cca 15 minut
-
Procvičování příkladů na výpočty nejmenšího společného násobku jednotlivými žáky u tabule i samostatně. Úlohu s hvězdičkou případně řeší rychlejší žáci nebo kdokoliv dobrovolně za domácí úkol. (fixace) ……. zbytek hodiny (cca 8 minut)
Reflexe hodiny:
Děti v této hodině jsou poměrně živé a aktivní. Někteří mi rádi neustále skákali do řeči a vykřikovali. Spousta z nich se také velice intenzivně stíhala mezi sebou bavit jak o učivu, tak o mimoškolních záležitostech. Z hodiny mám však celkově kladný pocit, děti jsou zde zvyklé pracovat rychle. Byli zde sice i jedinci, kteří neměli pomůcky, ale u tabule jim to poměrně šlo. Co se týče nedokonalostí, byly i na mé straně, například jsem se asi 2krát přeřeknul. Mohl jsem také více obcházet jednotlivé žáky v celé třídě.
Téma: Procenta – slovní úlohy
Třída: 7. A, B (slabší skupina)
Hlavní cíl hodiny:
Žák řeší slovní úlohy na procenta.
Dílčí cíle:
1. Žák si upevní vztah (vzorec) mezi veličinami procentová část (č), počet procent (p) a základ (z).
2. Žák ze zadání slovní úlohy správně určí hodnoty příslušných známých veličin a neznámou veličinu.
3. Žák řeší slovní úlohy, kde jsou jednotlivě typově jako neznámé veličiny postupně zahrnuty všechny z daných výše uvedených tří.
4. Žák řeší slovní úlohy na procenta nejen pomocí vztahu mezi danými třemi veličinami, ale také s využitím trojčlenky.