Matematika - přípravy na hodinu k odevzdání
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Typ hodiny: fixace
Žáci nejdříve sledují odvozování vzorců, případně doplňují učitele. Poté postupně chodí jednotlivě k tabuli, řeší úlohy, doprovázejí slovním komentářem, případně s výpomocí učitele. Rychlejší žáci případně řeší samostatně z pracovního listu i ty úlohy, které nejsou řešeny společně.
-
Úvod a organizace ……. cca 2 minuty
-
Zopakování vztahů mezi veličinami procentová část (č), počet procent (p) a základ (z). Vyjádření základního vzorce č = p · z a odvození z něj vzorců pro vyjádření p a z pomocí trojúhelníkového schématu …… cca 5 minut
-
Řešení 1 matematického modelu a 1 jednodušší slovní úlohy z každého z daných tří typů (vždy je neznámá něco jiného). Alespoň ve dvou případech se uvádí řešení dvěma způsoby, tedy jak pomocí vzore s č, p, z, tak pomocí trojčlenky.
……. cca 20 minut
4. Řešení náročnější slovní úlohy z každého z daných tří typů (vždy je neznámá něco jiného) s důkladnějším rozborem a výpomocí učitele. Rychlejší žáci případně řeší z pracovního listu další úlohy, které nejsou řešeny společně u tabule.
……. zbytek hodiny (cca 18 minut)
Reflexe hodiny:
Děti jsou zde podstatně matematicky slabší a je zapotřebí s nimi probranou látku opakovat raději více a častěji. Je zde méně času na zajímavější úlohy, a pokud se objevují, tak spíše jednodušší úrovně. Tato hodina neproběhla zcela špatně, našlo se pár žáků, kteří šli k tabuli dobrovolně. Dva žáci dokonce chtěli jít k tabuli dvakrát za sebou. Našli se i žáci, kteří byli rychlejší a pustili se do úloh navíc. Z náročnějších úloh se však stěží stihla společně vyřešit pouze jedna úloha na procentovou část a částečně jedna úloha na počet procent. Osobně mám z této hodiny poměrně dobrý dojem, avšak opět jsem možná mohl více obcházet třídou a pozorněji sledovat jednotlivé žáky.
Téma: Dělitelnost přirozených čísel v úlohách
Třída: 6. A, B (šikovnější skupina)
Hlavní cíl hodiny:
Žák aplikuje znalosti učiva o dělitelnosti přirozených čísel ve slovních a logických úlohách.
Dílčí cíle:
1. Žák řeší úlohy samostatně.
2. Žák uvádí své řešení na tabuli, své postupy zdůvodňuje.
3. Žák naslouchá a uvědomuje si i jiné způsoby řešení též úlohy.
Typ hodiny: aplikace
Žáci nejdříve pracují zcela samostatně. Následně chodí k tabuli někteří z žáků a postupně každý řeší jednu z úloh, přičemž se ostatním snaží vysvětlit, jak postupovali. Případně jiná řešení stejné úlohy jde k tabuli ukázat a vysvětlit někdo jiný z žáků. Učitelem je podotýkáno, aby si žáci uvědomili, že každý z nás může řešit stejnou úlohu jinak, přičemž více z nás se můžeme dobrat k správnému řešení, které však nemusí být vždy stejné. Probíhá diskuse, především u některých úloh, o konkrétních jednotlivých postupech řešení i o celkových možnostech řešení.