Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zkouška Sociologie práva

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (265.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • počet pozorovatelů – je těžší stanovit jednotlivá kritéria

  • „normální“ chování pozorovaných – je těžké zajistit, aby se pozorovaný choval jako v běžném prostředí a nepřizpůsoboval se aktuálním podmínkám

  • pečlivá příprava pozorovatelů.

  • ROZHOVOR – INTERWIEW

    • vedená „nepřirozená“ forma kontaktu dvouosob

    • je zde tázaný (respondent) a tazatel (anketiér)

    • účelem je získat informace pomocí otázek, které tazatel podává tázanému

    • rozhovor je obvykle považován za nejdůležitější metodu sociologického výzkumu

    • DRUHY ROZHOVORŮ:

      • Standardizovaný (Kategorizovaný)

        • máme předem připravené otázky, formulace a pořadí

        • výhody: lepší zpracovatelnost

      • Nestandardizovaný (Nekategorizovaný)

        • otázky připraveny jen rámcově

        • víceméně volná rozprava na dané téma, je neformální

        • musí být pořízen záznam o rozhovoru

        • výhody: lepší navázání kontaktu

    • DALŠÍ DĚLENÍ:

      • zjevný X skrytý

        • skrytý: respondenti neznají účel a cíl rozhovoru

      • individuální X hromadný

        • dělení podle množství tázaných

    • PODMÍNKY ÚSPĚŠNOSTI ROZHOVORU:

      • připravenost tazatele (znalost problematiky, prostředí)

      • umění navázat a udržet kontakt

      • dodržování norem prostředí (oblečení, jazyk)

      • umění poslouchat (neovlivňování, nezasahování)

      • přesný a pravdivý záznam.

    • FÁZE ROZHOVORU:

      • PŘÍPRAVNÁ

        • příprava tazatelů, výběr respondentů

    • ZAHÁJENÍ

      • jde o prolomení nedůvěry, diskrétnost, anonymita

    • PRŮBĚH

      • musíme umět udržet zájem, nepřekročit délku 60 minut

    • ZÁZNAM

      • musí být přesný, pravdivý

      • pokud nahráváme, musíme mít souhlas respondenta

    • ZAKONČENÍ

    DOTAZNÍK

    • ve své podstatě je to písemná forma rozhovoru

    • můžeme považovat za nejpoužívanější techniku

    • má mnoho výhod:

      • obvykle nemusíme doplňovat dalšími metodami

      • opírá se o písemné záznamy, které můžeme používat opakovaně (například z hlediska různých třídění apod.

      • je technikou rychlou, je nenáročné získat informace od většího počtů tázaných

    • největším problémem je, že odpovědi vždy nemusí být kvalitní (kvalita je nahrazována kvantitou tázaných)

    • DRUHY DOTAZNÍKU:

      • anonymní

        • používáme většinou u různých statistik

      • neanonymní

        • součástí dotazníku jsou otázky ohledně pohlaví, věku, bydliště apod.

    • POŽADAVKY SPRÁVNÉHO DOTAZNÍKU:

      • musí zahrnovat všechny zkoumané problémy, na něž se má odpovídat

      • formulace otázek musí umožňovat možnost odpovědět

      • musí motivovat respondenta, nesmí ho otrávit či znechutit

      • otázky musí být srozumitelné, jednoznačné, jednoduché, umožňující upřímnost odpovědí

      • nesmí být rozsáhlý a časově náročný

      • otázky se musí vztahovat k formulovaným hypotézám, aby je mohly testovat (potvrdí se, upřesní či vyvrátí)

      • otázky by měly tvořit uzavřený celek.

    • tady je ukázka výsledku dotazníku, který byl podán žákům 1. stupně určité základní školy. Jak jsme již řekly, dotazník je podán konkrétním osobám

    Témata, do kterých materiál patří