Zkouška Sociologie práva
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
počet pozorovatelů – je těžší stanovit jednotlivá kritéria
„normální“ chování pozorovaných – je těžké zajistit, aby se pozorovaný choval jako v běžném prostředí a nepřizpůsoboval se aktuálním podmínkám
pečlivá příprava pozorovatelů.
ROZHOVOR – INTERWIEW
vedená „nepřirozená“ forma kontaktu dvouosob
je zde tázaný (respondent) a tazatel (anketiér)
účelem je získat informace pomocí otázek, které tazatel podává tázanému
rozhovor je obvykle považován za nejdůležitější metodu sociologického výzkumu
DRUHY ROZHOVORŮ:
Standardizovaný (Kategorizovaný)
máme předem připravené otázky, formulace a pořadí
výhody: lepší zpracovatelnost
Nestandardizovaný (Nekategorizovaný)
otázky připraveny jen rámcově
víceméně volná rozprava na dané téma, je neformální
musí být pořízen záznam o rozhovoru
výhody: lepší navázání kontaktu
DALŠÍ DĚLENÍ:
zjevný X skrytý
skrytý: respondenti neznají účel a cíl rozhovoru
individuální X hromadný
dělení podle množství tázaných
PODMÍNKY ÚSPĚŠNOSTI ROZHOVORU:
připravenost tazatele (znalost problematiky, prostředí)
umění navázat a udržet kontakt
dodržování norem prostředí (oblečení, jazyk)
umění poslouchat (neovlivňování, nezasahování)
přesný a pravdivý záznam.
FÁZE ROZHOVORU:
PŘÍPRAVNÁ
příprava tazatelů, výběr respondentů
-
ZAHÁJENÍ
jde o prolomení nedůvěry, diskrétnost, anonymita
-
PRŮBĚH
musíme umět udržet zájem, nepřekročit délku 60 minut
-
ZÁZNAM
musí být přesný, pravdivý
pokud nahráváme, musíme mít souhlas respondenta
-
ZAKONČENÍ
DOTAZNÍK
ve své podstatě je to písemná forma rozhovoru
můžeme považovat za nejpoužívanější techniku
má mnoho výhod:
obvykle nemusíme doplňovat dalšími metodami
opírá se o písemné záznamy, které můžeme používat opakovaně (například z hlediska různých třídění apod.
je technikou rychlou, je nenáročné získat informace od většího počtů tázaných
největším problémem je, že odpovědi vždy nemusí být kvalitní (kvalita je nahrazována kvantitou tázaných)
DRUHY DOTAZNÍKU:
anonymní
používáme většinou u různých statistik
neanonymní
součástí dotazníku jsou otázky ohledně pohlaví, věku, bydliště apod.
POŽADAVKY SPRÁVNÉHO DOTAZNÍKU:
musí zahrnovat všechny zkoumané problémy, na něž se má odpovídat
formulace otázek musí umožňovat možnost odpovědět
musí motivovat respondenta, nesmí ho otrávit či znechutit
otázky musí být srozumitelné, jednoznačné, jednoduché, umožňující upřímnost odpovědí
nesmí být rozsáhlý a časově náročný
otázky se musí vztahovat k formulovaným hypotézám, aby je mohly testovat (potvrdí se, upřesní či vyvrátí)
otázky by měly tvořit uzavřený celek.
tady je ukázka výsledku dotazníku, který byl podán žákům 1. stupně určité základní školy. Jak jsme již řekly, dotazník je podán konkrétním osobám