Zkouška Sociologie práva
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ukazuje vzájemné vztahy ve skupině
__________________________________________________________________________________________________
Problematika měření v sociologii
Měření = přiřazování čísel předmětům či jevům dle stanovených pravidel
Lze měřit vlastnosti nebo charakteristiky objektů, resp.jejich ukazatele (označení něčeho, co ukazuje na něco jiného)
Objekt (rodina Novákových) – vlastnosti (životní úroveň) – indikátor (kvalita bytu)- znak (kategorie bytu)
Sociální objekt:
má množství různých vlastností – některé lze zjistit přímo, jiné ne
Znak:
základní jednotka popisu objektu
proměnná, která označuje určitou vlastnost objektu
symbolické vyjádření vlastnosti
čtyři základní typy proměnných:
Nominální (kvalitativní) – každá hodnota označuje zvláštní kategorii
př. sociální skupina respondenta
Ordinální (pořadová) – vzestupné uspořádání jednoho kritéria
př. školní vzdělání
Kardinální (kvantitativní) – používané hodnoty mají reálný smysl
př. hrubá měsíční mzda
Dichotomické – zvláštní proměnné, může nabývat pouze jednu ze dvou hodnot
př. pohlaví respondenta
Nezávisle proměnná:
nemůže zpětně ovlivnit proměnné, které ji samu ovlivnili (lepší prospěch dítěte nemůže být většinou příčinou vyššího vzdělání rodičů)
Závisle proměnná:
její variabilita je výrazem vlivu jiných proměnných (vzdělání rodičů ovlivňuje vzdělání jejich dětí)
-
falešná korelace - klamný, zdánlivý vztah mezi dvěma znaky (kuřáci - muži x kuřáci- sportovci) + rtěnka x žena, co rozumí politice
__________________________________________________________________________________________________
Fáze sociologického výzkumu
3 základní fáze:
Příprava
Sběr dat a jejich zpracování
Interpretace a praktická aplikace
každá fáze má své úskalí
výsledky jsou závislé na správnosti postupu u předchozích fází
Pozor na podceňování a špatné odborné zvládnutí přípravné fáze!!!
důsledky: rychlý výzkum, který nezasahuje příliš do hloubky a má spíše charakter popisu
všechny výzkumy by měly vést k praktické aplikaci
výzkumy by měly vycházet z teoretických podkladů
důvody výzkumu:
badatel pociťuje nejasnosti v určité oblasti svého vědeckého zájmu
zakázka na objednávku podaná státními institucemi, firmami atd.
PŘÍPRAVNÁ FÁZE:
nejdůležitější část celé výzkumné akce
Námět a výzkumný problém
snažíme se o co nejpřesnější vymezení problému, který chceme sledovat → pomáhá nám to pak při ověřování platnosti vzniklých hypotéz
vědecký výzkum hledá odpovědi na otázku: Jaký vztah existuje mezi dvěma či více proměnnými?
Dosavadní stav poznání
jde o studium literatury, výzkumných statistik a vyjádření expertů
zodpovězení otázek:
Co o tomto problému vím? Co o něm nevím a potřebuju vědět?
Jaké jsou poznatky z terénu? Je dostatečný přehled odborné literatury?
Konzultoval se daný problém s odborníky, kteří se tímto problémem zabývají také?
Cíl výzkumu
zodpovězení těchto otázek:
Proč právě tento výzkum? Jeho základní cíl je? Jaké jsou možnosti jeho praktické aplikace?
Předmět výzkumu
přesné vymezení zkoumané oblasti
definování všech základních pojmů a proměnné výzkumu
stanovení hypotéz