Metodologie I
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jak zahájit výzkum
Výzkumná otázka
Kde začít?
Pro koho je výzkum určen? Komu prospěje?
Přínáší přidanou hodnotu?
Co je motivem realizace výzkumu? (objevit, porozumět, prozkoumat, popsat zkušenost, zpracovat, atd.)
Jaké jsou možnosti a limity výzkumu?
Jaký je cíl výzkumu?
Jaké jsou časové možnosti?
Co potřebujeme pro realizaci?
Výzkumný problém
Výzkumné otázky
Model / plán výzkumu:
Co?
Jak?
Proč?
Hierarchie konceptů:
Plán výzkumu Výzkumná oblast
Výzkumné téma
Obecné výzkumné otázky
Specifické výzkumné otázky
Otázky při sběru dat
Výzkumná otázka:
Výzkumná otázka jako „olovnice“
Určuje výběr metody a vice versa
„výruk, který identifikuje zkoumaný jev“ a určuje, na co se chceme zaměřit, na jaké „dění“ a „průběh“
Promyšleně formulovaná otázka
Odpověď na ni hledáme pomocí výzkumu
Zásady dle Skutila (2011:52):
Přiměřená typu práce
Nelze na ni odpovědět pouze ano/ne
Lze odpovědět více způsoby
Obsahuje vztah mezi dvěma koncepty
Jsem schopný získat dostatek relevantních informací
Zásady pro kvalitativní výzkum dle Škvaříčka (2014:69-70):
Jsou dostatečně široké
Pracují s obecnějšími koncepty (proměnné identifikuje v průběhu výzkumu)
Neptají se na četnost jevů ani sílu vztahů mezi proměnnými
Detailně zkoumají povahu jevů, a to nejčastěji z perspektivy aktérů
Vyhýbají se a priori přijatým předpokladům
Dobrá výzkumná otázka:
Je zodpověditelná (sledované jevy musí být měřitelné)
Je formulovaná jako otázka, nikoli pouze téma
Je přiměřeně úzká
Je hodnotná, smysluplná, ne banální
Otázka není politickým nebo etickým problémem
Základní chyby:
Nedostatečná orientace v literatuře
Nesystematické zpracování literatury
Práce s nekvalitními zdroji
Spoléhání pouze na tuzemskou produkci
Deskriptivní výzkumný projekt:
Co je to?
Kolik?
Jak často se vyskytuje?
Predikce:
Zda a jak těsně spolu jevy souvisejí? ---umožňuje predikci jevů
Souvisí sebehodnocení žáků s docházkou do střediska výchovné péče?
Explanace:
Experimentální výzkumný projekt
Co zapříčiňuje co? Umožňuje identifikovat KAUZALITU vztahu
Je nízké sebehodnocení způsobeno docházkou do základní školy praktické?
Research Question Checklist:
Is my RQ something that I am curious about and that others might care about? Does it present an issue on which I can take a stand?
Does my RQ put a new spin on an old issue, or does it try to solve a problém?
Is my RQ too broad, too narrow, or OK?
Is my RQ researchable…
….within the time frame of the assignment?
…given the resources available at my location?
Is my RQ measurable? What type of information do I need? Can I find actual data to support or contradict a position?
What sources will have the type of information that I need to answer my RQ (journals, books, internet resources, government documents, interviews with people)?