Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Metodologie I

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Jak zahájit výzkum

Výzkumná otázka

Kde začít?

  • Pro koho je výzkum určen? Komu prospěje?

  • Přínáší přidanou hodnotu?

  • Co je motivem realizace výzkumu? (objevit, porozumět, prozkoumat, popsat zkušenost, zpracovat, atd.)

  • Jaké jsou možnosti a limity výzkumu?

  • Jaký je cíl výzkumu?

  • Jaké jsou časové možnosti?

  • Co potřebujeme pro realizaci?

  • Výzkumný problém

  • Výzkumné otázky

Model / plán výzkumu:

  • Co?

  • Jak?

  • Proč?

Hierarchie konceptů:

Plán výzkumu Výzkumná oblast

Výzkumné téma

Obecné výzkumné otázky

Specifické výzkumné otázky

Otázky při sběru dat

Výzkumná otázka:

  • Výzkumná otázka jako „olovnice“

  • Určuje výběr metody a vice versa

  • „výruk, který identifikuje zkoumaný jev“ a určuje, na co se chceme zaměřit, na jaké „dění“ a „průběh“

  • Promyšleně formulovaná otázka

  • Odpověď na ni hledáme pomocí výzkumu

  • Zásady dle Skutila (2011:52):

    • Přiměřená typu práce

    • Nelze na ni odpovědět pouze ano/ne

    • Lze odpovědět více způsoby

    • Obsahuje vztah mezi dvěma koncepty

    • Jsem schopný získat dostatek relevantních informací

  • Zásady pro kvalitativní výzkum dle Škvaříčka (2014:69-70):

    • Jsou dostatečně široké

    • Pracují s obecnějšími koncepty (proměnné identifikuje v průběhu výzkumu)

    • Neptají se na četnost jevů ani sílu vztahů mezi proměnnými

    • Detailně zkoumají povahu jevů, a to nejčastěji z perspektivy aktérů

    • Vyhýbají se a priori přijatým předpokladům

Dobrá výzkumná otázka:

  • Je zodpověditelná (sledované jevy musí být měřitelné)

  • Je formulovaná jako otázka, nikoli pouze téma

  • Je přiměřeně úzká

  • Je hodnotná, smysluplná, ne banální

  • Otázka není politickým nebo etickým problémem

Základní chyby:

  • Nedostatečná orientace v literatuře

  • Nesystematické zpracování literatury

  • Práce s nekvalitními zdroji

  • Spoléhání pouze na tuzemskou produkci

Deskriptivní výzkumný projekt:

  • Co je to?

  • Kolik?

  • Jak často se vyskytuje?

Predikce:

  • Zda a jak těsně spolu jevy souvisejí? ---umožňuje predikci jevů

  • Souvisí sebehodnocení žáků s docházkou do střediska výchovné péče?

Explanace:

  • Experimentální výzkumný projekt

  • Co zapříčiňuje co? Umožňuje identifikovat KAUZALITU vztahu

  • Je nízké sebehodnocení způsobeno docházkou do základní školy praktické?

Research Question Checklist:

  • Is my RQ something that I am curious about and that others might care about? Does it present an issue on which I can take a stand?

  • Does my RQ put a new spin on an old issue, or does it try to solve a problém?

  • Is my RQ too broad, too narrow, or OK?

  • Is my RQ researchable…

    • ….within the time frame of the assignment?

    • …given the resources available at my location?

  • Is my RQ measurable? What type of information do I need? Can I find actual data to support or contradict a position?

  • What sources will have the type of information that I need to answer my RQ (journals, books, internet resources, government documents, interviews with people)?

Témata, do kterých materiál patří