Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Metodologie I

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Logika kvantitativního výzkumu, hypotéza, výzkumná otázka

Logika kvantitativního výzkumu

Kvantitativní výzkum vs. Kvalitativní výzkum

Lineární postup Cirkulární postup

Kdy zvolit kvantitativní přístup?

  • Fenomén, o kterém máme nějaké informace

  • Aplikace teorie

  • Máme v úmyslu provést standardizované srovnání, určit tvar a dimenze, kvantifikovat vztahy mezi proměnnými a popsat variabilitu

  • Dokážeme zformulovat hypotézu, známe proměnné

  • Ambice zobecňovat závěry na populaci (ne vždy)

Obecný výzkumný postup

  1. Vymezení problému a volba přístupu

  2. Plán výzkumu

  3. Sběr dat

  4. Analýza a interpretace

  5. Výzkumná zpráva

Schéma postupu kvantitativního výzkumu

  1. Stanovení problému

  2. Formulace hypotézy

  3. Testování (verifikace, ověřování) hypotézy

  4. Vyvození závěrů a jejich prezentace

Kroky v kvantitativním výzkumu

  • Formulace problému a výzkumné otázky

  • Informační příprava výzkumu

  • Formulace hypotéz

  • Rozhodnutí o populaci a vzorku

  • Pilotní studie

  • Rozhodnutí o technice sběru informací

  • Operacionalizace

  • Konstrukce nástrojů pro tento sběr

  • Předvýzkum

  • Sběr dat, zpracování dat

  • Analýza dat

  • Interpretace

  • Závěry

Výzkumná otázka

Co to je?

  • Promyšleně formulovaná otázka

  • Odpověď na ni se snažíme nalézt svým výzkumem

Základní pravidla:

  • Přiměřenost naší práci

  • Nelze zodpovědět pouhým „ano“ či „ne“

  • Lze na ni odpovědět více způsoby

  • Obsahuje vztah mezi dvěma koncepty

  • Jsme k ní schopní získat dostatek relevantních informací

Příklady:

  1. Je koncept bazální stimulace využíván pedagogickými pracovníky na základních školách speciálních u žáků s mentálním a kombinovaným postižením?

  2. Jaký je postoj občanů České republiky ke vzdělávání žáků s hluchoslepotou?

  3. Jaký je vztah mezi příjmem žákovy rodiny a výborným prospěchem žáka?

Dobrá výzkumná otázka

  1. Je zodpověditelná – sledované jevy musejí být měřitelné

  2. Je formulovaná otázka, ne pouze téma – je jasné co chceme zkoumat? K čemu chceme dospět?

  3. Je přiměřeně úzká

  4. Je hodnotná, smysluplná, není banální

  5. Otázka není etickým nebo politickým problémem

Příklady:

  1. Inkluzivní vzdělávání podporují nejčastěji lidé s vysokoškolským vzděláním, středoškolským vzděláním, nebo lidé vyučení?

  2. Mohou záporné postoje mladých lidí k osobám s postižením ovlivnit chování budoucích generací?

  3. Život s postižením

  4. Funguje české inkluzivní vzdělávání?

  5. Měla by být osobám s dědičným tělesným postižením umožněna asistovaná reprodukce?

Základní chyby při formulování výzkumné otázky:

  • Malá nebo žádná orientace v literatuře (neznalost zdrojů, málo času na studium)

  • Nesystematické zpracování literatury (vše, co mi přišlo pod ruku)

  • Studium jen domácí literatury (neznalost jazyka nebo víra v dostatečnost domácích zdrojů)

  • Nekvalitní zdroje (studium učebnic, neodborných časopisů, pochybných internetových zdrojů)

Témata, do kterých materiál patří