Metodologie I
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Logika kvantitativního výzkumu, hypotéza, výzkumná otázka
Logika kvantitativního výzkumu
Kvantitativní výzkum vs. Kvalitativní výzkum
Lineární postup Cirkulární postup
Kdy zvolit kvantitativní přístup?
Fenomén, o kterém máme nějaké informace
Aplikace teorie
Máme v úmyslu provést standardizované srovnání, určit tvar a dimenze, kvantifikovat vztahy mezi proměnnými a popsat variabilitu
Dokážeme zformulovat hypotézu, známe proměnné
Ambice zobecňovat závěry na populaci (ne vždy)
Obecný výzkumný postup
Vymezení problému a volba přístupu
Plán výzkumu
Sběr dat
Analýza a interpretace
Výzkumná zpráva
Schéma postupu kvantitativního výzkumu
Stanovení problému
Formulace hypotézy
Testování (verifikace, ověřování) hypotézy
Vyvození závěrů a jejich prezentace
Kroky v kvantitativním výzkumu
Formulace problému a výzkumné otázky
Informační příprava výzkumu
Formulace hypotéz
Rozhodnutí o populaci a vzorku
Pilotní studie
Rozhodnutí o technice sběru informací
Operacionalizace
Konstrukce nástrojů pro tento sběr
Předvýzkum
Sběr dat, zpracování dat
Analýza dat
Interpretace
Závěry
Výzkumná otázka
Co to je?
Promyšleně formulovaná otázka
Odpověď na ni se snažíme nalézt svým výzkumem
Základní pravidla:
Přiměřenost naší práci
Nelze zodpovědět pouhým „ano“ či „ne“
Lze na ni odpovědět více způsoby
Obsahuje vztah mezi dvěma koncepty
Jsme k ní schopní získat dostatek relevantních informací
Příklady:
Je koncept bazální stimulace využíván pedagogickými pracovníky na základních školách speciálních u žáků s mentálním a kombinovaným postižením?
Jaký je postoj občanů České republiky ke vzdělávání žáků s hluchoslepotou?
Jaký je vztah mezi příjmem žákovy rodiny a výborným prospěchem žáka?
Dobrá výzkumná otázka
Je zodpověditelná – sledované jevy musejí být měřitelné
Je formulovaná otázka, ne pouze téma – je jasné co chceme zkoumat? K čemu chceme dospět?
Je přiměřeně úzká
Je hodnotná, smysluplná, není banální
Otázka není etickým nebo politickým problémem
Příklady:
Inkluzivní vzdělávání podporují nejčastěji lidé s vysokoškolským vzděláním, středoškolským vzděláním, nebo lidé vyučení?
Mohou záporné postoje mladých lidí k osobám s postižením ovlivnit chování budoucích generací?
Život s postižením
Funguje české inkluzivní vzdělávání?
Měla by být osobám s dědičným tělesným postižením umožněna asistovaná reprodukce?
Základní chyby při formulování výzkumné otázky:
Malá nebo žádná orientace v literatuře (neznalost zdrojů, málo času na studium)
Nesystematické zpracování literatury (vše, co mi přišlo pod ruku)
Studium jen domácí literatury (neznalost jazyka nebo víra v dostatečnost domácích zdrojů)
Nekvalitní zdroje (studium učebnic, neodborných časopisů, pochybných internetových zdrojů)