Metodologie I
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jaké výzkumné otázky mohu mít?
Odvozeno od základních cílů vědeckého snažení:
Deskripce (popis)
Predikce
Explanace (vysvětlení)
Deskriptivní výzkumný projekt
Co je to? Kolik toho je? Jak často se to vyskytuje?
Prediktivní (korelační) výzkumný projekt
Zda a jak těsně spolu jevy souvisejí? (Umožňuje predikci jevů)
Experimentální výzkumný projekt
Co zapříčiňuje co? (Umožňuje identifikovat kauzalitu vztahu)
Příklady:
Jaké jsou postoje rodičů propadajících žáků k učiteli?
Jaký je vztah mezi socioekonomickým zázemím žáka a prospěchem z klíčových předmětů na ZŠ?
Je nízké sebehodnocení způsobeno docházením do praktické školy?
Hypotéza
Hypotéza je očekávání o charakteru věcí, vyvozené z teorie
Hypotéza je ověřitelný výrok o vztazích mezi dvěma jevy
Hypotéza je odpověď na výzkumnou otázku
K. R. Popper: Falzifikace
Ve výzkumu bychom neměli usilovat o dokazování pravdivosti hypotéz, ale pouze o jejich falzifikaci (prokázání nepravdivosti), tj. hledání důkazu a faktů svědčících o její neplatnosti
Žádný empirický výzkum totiž nemůže hypotézu jednoznačně a definitivně dokázat
Hypotéza je vyvrácena / přijata
Pravidla pro tvorbu hypotéz:
Je oznamovaní, jednoznačně formulovanou větou
Obsahuje vztah mezi dvěma proměnnými (závislou a nezávislou)
Obsahuje měřitelné proměnné
Obsahuje tvrzení o rozdílech, vztazích nebo následcích
Na konci výzkumu musíme hypotézu přijmout nebo vyvrátit
Příklady hypotéz:
Čím větší kontakt mají lidé s osobami s postižením, tím pozitivnější k nim mají postoj
Mladší učitelé mají pozitivnější postoje k inkluzi než starší učitelé
V současných příručkách pro rodiče je více prvků liberální výchovy než v příručkách starších
Zvýší-li učitel počet pochval, výuka bude efektivnější
Sociální status rodiny ovlivňuje školní úspěšnost potomků
Na alternativních ZŠ učitelé komunikují s žáky více partnerky než na běžných ZŠ
Časté chyby:
Hypotéza není výrokem o vztazích mezi dvěma jevy
Na vybrané ZŠ Rynárec se šikana nevyskytuje
Znalost pojmu kyberšikana je mezi dětmi velmi nízká
Metodický materiál rozšíří teoretickou základnu učitelů odborného předmětu a stane se účelnou a vítanou pomůckou při praktické výuce žáků
Hypotéza není ověřitelným výrokem
Pokud se mezi žáky kyberšikana objeví, žáci nebudou vědět jak na tuto situaci správně zareagovat
Čím více bude doba pokrokovější (ekonomicky), tím méně bude lidí věřících
Odhadujeme výsledky výzkumu
S drogami se již na ZŠ setkalo více než 70% žáků
Snažíme se vysvětlit výsledky výzkumu
Žáci s postižením neužívají drogy příliš často, protože nemají šanci se k nim dostat
Samozřejmá tvrzení
Sociálně silnější rodiny si mohou dovolit lepší, nákladnější technologie pro své děti se sluchovým postižením
Čím více času tráví matka ve společnosti lidí, tím méně trpí sociální deprivací
Možnost komunikovat se slyšícími je pro sluchově postižené přínosem, integrace posiluje rovnost možností rozvoje a sebeuplatnění