Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Metodologie I

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Jaké výzkumné otázky mohu mít?

  • Odvozeno od základních cílů vědeckého snažení:

    • Deskripce (popis)

    • Predikce

    • Explanace (vysvětlení)

  • Deskriptivní výzkumný projekt

    • Co je to? Kolik toho je? Jak často se to vyskytuje?

  • Prediktivní (korelační) výzkumný projekt

    • Zda a jak těsně spolu jevy souvisejí? (Umožňuje predikci jevů)

  • Experimentální výzkumný projekt

    • Co zapříčiňuje co? (Umožňuje identifikovat kauzalitu vztahu)

Příklady:

  1. Jaké jsou postoje rodičů propadajících žáků k učiteli?

  2. Jaký je vztah mezi socioekonomickým zázemím žáka a prospěchem z klíčových předmětů na ZŠ?

  3. Je nízké sebehodnocení způsobeno docházením do praktické školy?

Hypotéza

  • Hypotéza je očekávání o charakteru věcí, vyvozené z teorie

  • Hypotéza je ověřitelný výrok o vztazích mezi dvěma jevy

  • Hypotéza je odpověď na výzkumnou otázku

K. R. Popper: Falzifikace

  • Ve výzkumu bychom neměli usilovat o dokazování pravdivosti hypotéz, ale pouze o jejich falzifikaci (prokázání nepravdivosti), tj. hledání důkazu a faktů svědčících o její neplatnosti

  • Žádný empirický výzkum totiž nemůže hypotézu jednoznačně a definitivně dokázat

  • Hypotéza je vyvrácena / přijata

Pravidla pro tvorbu hypotéz:

  • Je oznamovaní, jednoznačně formulovanou větou

  • Obsahuje vztah mezi dvěma proměnnými (závislou a nezávislou)

  • Obsahuje měřitelné proměnné

  • Obsahuje tvrzení o rozdílech, vztazích nebo následcích

  • Na konci výzkumu musíme hypotézu přijmout nebo vyvrátit

Příklady hypotéz:

  • Čím větší kontakt mají lidé s osobami s postižením, tím pozitivnější k nim mají postoj

  • Mladší učitelé mají pozitivnější postoje k inkluzi než starší učitelé

  • V současných příručkách pro rodiče je více prvků liberální výchovy než v příručkách starších

  • Zvýší-li učitel počet pochval, výuka bude efektivnější

  • Sociální status rodiny ovlivňuje školní úspěšnost potomků

  • Na alternativních ZŠ učitelé komunikují s žáky více partnerky než na běžných ZŠ

Časté chyby:

  1. Hypotéza není výrokem o vztazích mezi dvěma jevy

  • Na vybrané ZŠ Rynárec se šikana nevyskytuje

  • Znalost pojmu kyberšikana je mezi dětmi velmi nízká

  • Metodický materiál rozšíří teoretickou základnu učitelů odborného předmětu a stane se účelnou a vítanou pomůckou při praktické výuce žáků

  1. Hypotéza není ověřitelným výrokem

  • Pokud se mezi žáky kyberšikana objeví, žáci nebudou vědět jak na tuto situaci správně zareagovat

  • Čím více bude doba pokrokovější (ekonomicky), tím méně bude lidí věřících

  1. Odhadujeme výsledky výzkumu

  • S drogami se již na ZŠ setkalo více než 70% žáků

  1. Snažíme se vysvětlit výsledky výzkumu

  • Žáci s postižením neužívají drogy příliš často, protože nemají šanci se k nim dostat

  1. Samozřejmá tvrzení

  • Sociálně silnější rodiny si mohou dovolit lepší, nákladnější technologie pro své děti se sluchovým postižením

  • Čím více času tráví matka ve společnosti lidí, tím méně trpí sociální deprivací

  • Možnost komunikovat se slyšícími je pro sluchově postižené přínosem, integrace posiluje rovnost možností rozvoje a sebeuplatnění

Témata, do kterých materiál patří