Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zkouška Sociologie práva

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (265.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ANKETA

  • je to technika, při jejímž používání se organizátor obrací na neurčené osoby, od kterých chce znát názor na určitou společenskou skutečnost

  • některé ankety mají charakter výzkumu dotazníkem (pak necháváme prostor pro volné odpovědi)

  • anketa by neměla obsahovat více než 5 – 10 otázek

  • důležité je zajistit, aby se nám dostalo odpovědi na vytvořenou anketu, pak přikládáme například slosovatelný kupón či slíbíme jiné soutěže a odměny pro účastníky

  • VÝHODY ANKETY:

    • nevyžaduje velké náklady

    • nevyžaduje náročné zpracování

  • NEVÝHODY ANKETY:

    • výsledky nemůžeme považovat za průkazné (jen jako informativní)

DRUHY ANKETY:

  • Poštovní

    • spočívá v rozeslání anketních lístků na adresy bez jakéhokoli předchozího výběru

    • požádáme o vyplnění ankety a vrácení ankety poštou

    • kdybychom požádali o vyplnění konkrétní osoby, byl by to dotazník!!!

  • Novinová

    • je to průzkum vyhlášený v novinách

    • jsou zde výzvy k zaslání dopisů nebo vyplnění dotazníku otištěných v novinách

  • Rozdávaná

    • prováděná v náhodných kolektivech

  • Televizní

    • zjišťuje názory a postoje k právě probíhajícím událostem

    • často působí až sugestivně, protože ovlivňuje mínění posluchačů

  • Telefonická

  • Rozhlasová

  • ukázka je ze stránek našeho ISu a je to anketa na hodnocení kvality jídel ve stravovacích zařízeních SKM (což je nepodstatné), v této anketě jsme si sice ptali strávníků SKM, ale nevybírali jsme určité osoby

EXPERIMENT

  • je soubor jednání a pozorování, jehož účelem je ověřit (verifikovat) nebo vyvrátit (falzifikovat) hypotézu nebo poznatek, které něco tvrdí

  • je to situace vyvolaná uměle

  • může se podobat pozorování, ale u experimentu ovlivňujeme podmínky (u pozorování se je snažíme minimalizovat)

  • většinou pro potřeby experimentu vytvoříme dvě skupiny:

    • experimentální – podrobuje se vlivu faktorů

    • kontrolní – ponecháváme v normálním stavu

      • Důvodem je vyloučení chybných výsledků na základě špatně stanovených podmínek nebo lidské chyby

STUDIUM DOKUMENTŮ

  • technika zkoumání na základě dokumentů (oficiálních, soukromých či jiných)

  • můžeme:

    • zkoumat povahu předmětu našeho zájmu (data, osoby)

    • navrhovat hypotézy

    • provádět ověřování hypotéz

    • validizační použití - kontrolovat výsledky z dat, které jsme získali jednou nebo více metodami

  • OBSAHOVÁ ANALÝZA

    • je to rozbor obsahu záznamu určité komunikace

    • hlavní cílem je objektivní, systematický a kvantitativní popis zjevného obsahu informačního sdělení

    • předmětem je obsah a forma komunikačních aktů

SOCIOMETRIE

  • používá se při výzkumu v malých sociálních skupinách (například třída, pracovní kolektiv)

  • hlavní cíl je zjistit vztahy jednotlivých osob k jiným osobám

  • je neanonymní!

  • výzkumu se musí zúčastnit všichni členové skupiny

  • zkoumané osoby uvádějí ve výpovědích, se kterými členy by nejraději, v podmínkách, které jsou uvedeny, byly ve styku tím určíme osoby, které jsou nejžádanější

  • někdy zjišťujeme i negativní vazby

  • musíme dodržovat mnoho zásad – např. přesně vymezit hranice skupiny, podmínky musí být přesně popsány, výsledku by mělo být použito k žádoucí změně struktury skupiny, musíme zajistit naprostou diskrétnost, otázky formulovat s ohledem na úroveň členů skupiny (přiměřeně věku, vzdělání),…

  • výsledek sociometrického výzkumu může vypadat takto:

Témata, do kterých materiál patří