Zkouška Sociologie práva
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ANKETA
je to technika, při jejímž používání se organizátor obrací na neurčené osoby, od kterých chce znát názor na určitou společenskou skutečnost
některé ankety mají charakter výzkumu dotazníkem (pak necháváme prostor pro volné odpovědi)
anketa by neměla obsahovat více než 5 – 10 otázek
důležité je zajistit, aby se nám dostalo odpovědi na vytvořenou anketu, pak přikládáme například slosovatelný kupón či slíbíme jiné soutěže a odměny pro účastníky
VÝHODY ANKETY:
nevyžaduje velké náklady
nevyžaduje náročné zpracování
NEVÝHODY ANKETY:
výsledky nemůžeme považovat za průkazné (jen jako informativní)
DRUHY ANKETY:
Poštovní
spočívá v rozeslání anketních lístků na adresy bez jakéhokoli předchozího výběru
požádáme o vyplnění ankety a vrácení ankety poštou
kdybychom požádali o vyplnění konkrétní osoby, byl by to dotazník!!!
Novinová
je to průzkum vyhlášený v novinách
jsou zde výzvy k zaslání dopisů nebo vyplnění dotazníku otištěných v novinách
Rozdávaná
prováděná v náhodných kolektivech
Televizní
zjišťuje názory a postoje k právě probíhajícím událostem
často působí až sugestivně, protože ovlivňuje mínění posluchačů
Telefonická
Rozhlasová
ukázka je ze stránek našeho ISu a je to anketa na hodnocení kvality jídel ve stravovacích zařízeních SKM (což je nepodstatné), v této anketě jsme si sice ptali strávníků SKM, ale nevybírali jsme určité osoby
EXPERIMENT
je soubor jednání a pozorování, jehož účelem je ověřit (verifikovat) nebo vyvrátit (falzifikovat) hypotézu nebo poznatek, které něco tvrdí
je to situace vyvolaná uměle
může se podobat pozorování, ale u experimentu ovlivňujeme podmínky (u pozorování se je snažíme minimalizovat)
většinou pro potřeby experimentu vytvoříme dvě skupiny:
experimentální – podrobuje se vlivu faktorů
kontrolní – ponecháváme v normálním stavu
Důvodem je vyloučení chybných výsledků na základě špatně stanovených podmínek nebo lidské chyby
STUDIUM DOKUMENTŮ
technika zkoumání na základě dokumentů (oficiálních, soukromých či jiných)
můžeme:
zkoumat povahu předmětu našeho zájmu (data, osoby)
navrhovat hypotézy
provádět ověřování hypotéz
validizační použití - kontrolovat výsledky z dat, které jsme získali jednou nebo více metodami
OBSAHOVÁ ANALÝZA
je to rozbor obsahu záznamu určité komunikace
hlavní cílem je objektivní, systematický a kvantitativní popis zjevného obsahu informačního sdělení
předmětem je obsah a forma komunikačních aktů
SOCIOMETRIE
používá se při výzkumu v malých sociálních skupinách (například třída, pracovní kolektiv)
hlavní cíl je zjistit vztahy jednotlivých osob k jiným osobám
je neanonymní!
výzkumu se musí zúčastnit všichni členové skupiny
zkoumané osoby uvádějí ve výpovědích, se kterými členy by nejraději, v podmínkách, které jsou uvedeny, byly ve styku tím určíme osoby, které jsou nejžádanější
někdy zjišťujeme i negativní vazby
musíme dodržovat mnoho zásad – např. přesně vymezit hranice skupiny, podmínky musí být přesně popsány, výsledku by mělo být použito k žádoucí změně struktury skupiny, musíme zajistit naprostou diskrétnost, otázky formulovat s ohledem na úroveň členů skupiny (přiměřeně věku, vzdělání),…
výsledek sociometrického výzkumu může vypadat takto: