Shrnutí OPD
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
jednotlivec má jednat primárně v zájmu, tzn. upřednostnit zájem společenství před zájmem vlastním
Roland Freisler (1939)
„neexistuje žádný soukromý život, který by nebyl ovlivněn životem veřejným...“, a také „žádná oblast práva, která by upravovala jen soukromou sféru, a také žádná, která by regulovala výlučně veřejnou sféru.“
Rudolf Bechert
„Konečné znění občanského zákoníku bylo jen špatně zakrytým zachováním římského práva. Římské právo pozdvihlo myšlenku jednotlivce a dostalo se tak do zřejmého rozporu s německým právem. Neboť odvozuje-li římské právo všechny zásady z jednotlivce, německé právo je vybudováno na zcela opačném základě – právo jednotlivce odvozuje z práva pospolitostí. Zatímco je římské právo pojato individualisticky, je německé právo pojato socialisticky.“
požadavek na odstranění římského práva z německého právního řádu obsahoval program NSDAP z 24. února 1920, jehož devatenáctý bod zněl:
„Požadujeme nahrazení římského práva, které slouží materialistickému světovému řádu, německým právem obecným.“
nacisté kritizovali římské právo ze dvou hledisek
rasového
jeho chybějící vazby na národní společenství
římské právo bylo posuzováno a označována jako „zažidovštělé“ a cizorodé
nacistická literatura uznávala pouze původní římské právo z raného období římských dějin, justiniánskou kodifikaci však již nikoliv
na vrcholu nacistické kritiky římského práva však stála jeho recepce – byla označována za „národní neštěstí“
nejvíce byla napadána pandektistika a její pojmotvorba
kritizována především individualistická a materialistická povaha římského práva a neexistence podřízení zájmů jednotlivce celku
bod 24 program NSDAP
„... Strana bojuje proti židovsko-materialistickému duchu v nás a mimo nás a je přesvědčena, že trvalé ozdravení našeho lidu se může dít pouze zevnitř na základě: upřednostnění zájmu celku před právem jednotlivce.“ (Gemeinnutz vor Eigennutz)
doložky veřejného blaha
charakteristické pro nacistické právní předpisy jak veřejného, tak i soukromého práva
představovaly tak prosazení ideologické zásady národního socialismus „prospěch celku před zájmem jednotlivce“
dochází tak k často odlišné interpretaci generálních klauzulí z období Výmarské republiky a k masivními vytváření nových po roce 1933
mezi tyto doložky a neurčité právní pojmy náležely např.: dobré mravy, dobrá víra, námitka zlého úmyslu či podvodného jednání, nepřiměřená tvrdost, důležitý důvod, k zamezení hospodářských škod, k zabránění nebezpečí
Lidový zákoník (Volksgesetzbuch)
nová kodifikace
měl se skládat z těchto částí (knih):
soukmenovec
rodina
dědictví
právní styk a rušení
vlastnictví
práce
podnik
sdružení