TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
právní systémy členských států
•
směrnice vyžaduje tzv.transpozici (někdy se užívá výraz implementaci) – neboli promítnutí do právních předpisů členských
států
•
Nařízení a směrnice mají odlišnou právní povahu, jejich vnější podoba a legislativní proces jsou však obdobné.
•
Řádný legislativní postup: Je to procedura spolurozhodování, k přijetí aktu je třeba souhlasu jak Rady EU, tak Evropského
parlamentu.
◦
1) Komise předloží předloží návrh (zároveň postoupí návrh národním parlamentům)
◦
2)Evropský parlament k němu zaujme svůj postoj
◦
3) Rada EU kvalifikovanou většinou schválí návrh ve znění stanoviska Evropského parlamentu (nebo v původním znění,
nenavrhl-li Evropský parlament žádné změny). Tam je akt přijat.
◦
4) Chce-li Rada znění EU učinit v návrhu změny, přijme k němu svůj postoj
◦
5) O tomto postoji Rady jedná Evropský parlament
▪
a) schválí-li jej nebo nepřijme-li během tří měsíců žádné usnesení, akt je přijat.
▪
b) Odmítne-li postoj Rady nadpoloviční většinou všech poslanců, akt je zamítnut
▪
c) Navrhne-li nadpoloviční většinou všech poslanců změny aktu, putuje návrh opět do Rady EU.
◦
5) Rada EU může schválit všechny změny navržené Evropským parlamentem kvalifikovanou věršinou ( a ty s nimiž
nesouhlasí Komise, jednomyslně), pak je akt přijat, jinak zasedne dohodovací výbor
◦
6)Schválí-li dohodovací výbor zástupců Rady EU a Evropského parlamentu do šesti týdnů společný návrh a ten je do
dalších šesti týdnů schválen Radou i Evropským parlamentem, akt je přijat, jinak je zamítnut.
•
Akty musí obsahovat odůvodnění a odkazovat povinné návrhy či stanoviska požadované smlouvami. Směrnice navíc
obsahuje lhůtu, do které musí státy směrnici provést.