TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
Hlavním orgánem výkonné moci Unie – unie působí především legislativními nástroji a provádění smluv a aktů
Unie, tedy výkonnou činnost, z větší části přenechává orgánům členských států
o
Přísluší ji zejména:kontrola dodržování smluv a aktů Unie členskými státy; příprava návrhů legislativních aktů
Unie (jako jediná má právo navrhovat legislativní akty); v některých oblastech též rozhodovací pravomoc
o
Může proti členskému státu zahájit řízení o porušení povinnosti vyplývající ze smluv (neprovedení směrnice,
nerespektování některého pravidla unie) – vyzve stát k vyjádření má-li za to, že stát nesplnil některou povinnost a
poté vydá odůvodněné stanovisko - nevyhoví-li stát stanovisku Komise může předložit věc Evropskému soudnímu
dvoru
o
funkční období 5 let
52
•
Evropský soudní dvůr
o
rozhoduje o žalobách, týkajících se porušování primárního a sekundárního práva ES
o
dvě stěžejní zásady evropského práva:
zásada aplikační přednosti práva (Costa vs. ENEL) ES před národním právem
zásada bezprostředního účinku práva (van Gend en Loos vs. Nederlandse Administratie) ES znamená, že
primární a sekundární právo je přímo závazné ve vztahu k vnitrostátním subjektům
o
uplatnění obou zásad limitováno zásadou subsidiarity
Legislativní akty
•
hlavními legislativními akty Unie jsou nařízení a směrnice, které definuje čl.288 SFEU: ,, Nařízení má obecnou působnost.Je
závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech. Směrnice je závazná pro každý stát, kterému je určena,
pokud jde o výsledek, jehož má být dosaženo, přičemž volba formy a prostředků se ponechává vnitrostátním orgánům.'
•
Nařízení – použije se, je-li nezbytné, aby věc byla na celém území Unie upravena jednotně (např.společná měna euro);
směrnice – Unie jimi dosahuje svých legislativních cílů, aniž by cizorodými normami a legislativními technikami nabourávala