Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Učebnice
Právo a stát
Vznik státu
Nábožensko-teologické – stát je produkt boží vůle, stát boží a stát pozemský(dílo ďáblovo)
Teorie moci – přirozená vláda silného nad slabým, každý má tolik práva, kolik má moci – zřeknutí se liberalismu
Právní teorie – patriarchální(přirozeně vzniklá forma společnosti), patrimoniální(pozemkové vlastnictví panovníka), smluvní teorie, teorie právního státu(stát je jednotný s právem)
Etická – mravní imperative(Kant)
Teorie psychologická – produkt ducha národa, dějinný akt, výtvor přírody, psychické vlastnosti – Freud – potlačení agresivních pudů jedince, Duquit – teorie solidarismu
Vznik práva
Ochrana členů společnosti
Zpočátku pramen obyčej – výroky osob, tresty hlavně společenské, udržuje se často pomocí rituálů(básničky, mýty, říkadla), v důsledku zmnožení složitosti života ztrácí účinnost, smluvené právo
Ustálením se stává pramenem vznikají právní pravidla obsažená v právní normě
Objektivní právo nakonec obsahuje všechny subjektivní práva jednotlivce
Právo je minimum zla a spravedlnosti
podle toho, zda je stanoveno někým, zejména státem, zvnějšku (právo heteronomní), či si ho účastníci právního vztahu stanoví sami (právo autonomní)
Objektivní a pozitivní právo
Právo má duální charakter
Objektivní
Právo v normativním smyslu – souhrn právních norem jako obecně závazných pravidel chování stanovených či uznaných státem(resp. mezinárodním společenstvím států)
Má tři charakteristické rysy:
Zvláštní forma(prameny práva)
Obecná závaznost(norma se vztahuje na neurčitý počet případů a subjektů téhož druhu)
Možnost uplatnění státního donucení
Systémově celek
Dělí se na soukromé a veřejné, vnitrostátní a mezinárodní
Subjektivní
Jakési možnosti chování, zaručené právním subjektům objektivním právem
Možnost chování + odpovídající právní povinnost jiného subjektu
Co bylo první?
Ius pozitivisté – subjektivní vychází z objektivního
Ius naturalisté – objektivní právo vychází ze subjektivního
Smysl státu
Subjektivistický ideál – chce člověka šťastného – liberalismus
Objektivistický ideál – chce člověka objektivně dokonalého
Individualistický přístup – jedinec jako svébytná osobnost je účelem, liberalismus,
Kolektivistický přístup – jde o celek
Jednotný prostředek (armáda…) k dosažení účelu
Vybudovaný na základě individualistickém – podporující každého svého člena
Čistý kolektivistický náhled – kolektiv jako účel
Touha po moci
Subjektivní – zvýšení moci nad lidmi
Objektivní – dosažení věcného cíle
Vzniká rozpor „oficiálního“ objektivního cíle s subjektivním cílem
Naproti tomu je zde touha po svobodě - zmírnění odporu mezi těmito touhami – účast na vládě nebo naplnění vyšších norem