Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Revize – právní stránka věci, potvrzuje a ruší
Přirozené a pozitivní právo
Obecně
Metarovina – co je to vlastně právo?
Přirozené právo – přirozený základ, původ bůh, utilita? X pozitivní – vznik vůlí, mělo by být dobré
Postupné stírání rozdílu pozitivního a přirozené – jakoby pozitivní právo postupně reflektovalo přirozené
Oba přístupy ospravedlňují právní nástroje a kroky
Přirozené právo
Na pozitivním právu nezávislé
Není protiklad práva pozitivního
Existuje nezávisle na poznávajících subjektech – má absolutní charakter
Svět má řád, zákony a přirozené právo je důsledkem řádu
Jde o to dokázat schopnost poznání
Zdroj:
Božský normotvůrce
Odvoditelné z lidského rozumu
Inherentní z podstaty lidské bytosti
Bývá ztotožňováno s morálkou či spravedlností – udělujeme hodnotový akcent(není výlučné pro přiz. Právo – i poz. Právo má hodnoty jako právní jistota apod.)
Může být ospravedlněno důrazem na objektivní hodnoty
Může posloužit jako vzor pravidel pozitivního práva, je zároveň jejím ideálem, slouží k odůvodnění norem poz. Práva
Znaky:
Pochází od empiricky nezjistitelného normotvůrce
Nelze s jistotou prokázat vliv na lidské vztahy
Je neměnné a univerzální
Není spojeno s lidskou vůli
Kant – nejvyšší základní myšlenky přirozeného práva
Zásada spravedlnosti
Zásada svobody
Zásada rovnosti před zákonem
Pozitivní právo
Výsledek volní lidské aktivity – nezáleží ani tolik na obsahu práva
Neodmyslitelně spojeno se státem, vytvořeno lidmi
Často spojováno s platností, zde k platnosti stačí pouhá existence se všemi znaky, které musí nést
Systém pravidel, jakožto projevů lidské vůle, který působí na své adresáty, aby určitým způsobem jednali bez ohledu na svou vůli či záměry, který je spojen s určitým existujícím, uznaným normotvůrcem, a které se projevuje v určité formě a jeho neuposlechnutí je spojeno s nepříznivými následky
Ius positivum – výslovně stanovené – není implicitní
Právo je jen jedno – pozitivní právo je pleonasmus(zelená zeleň) V.Kubeš – nemá cenu se bavit o přirozeném právu – neexistuje
F. Weyr – 4 znaky pozitivního práva
Pochází od empirického normotvůrce
Působí na společnost(fakticita) – jsme schopni prokázat vliz poz. Práva na společnost a určit způsob, jakými ji ovlivňuje
Je změnitelné(existují výjimky – nikoliv dle Weira) – nejspíš materiální jádro ústavy je, vyjma revoluce, neměnitelné
Je úmyslně stanovené(není nahodilé)
(pozitivní právo neexistuje bez poznání – musíme je poznat, tedy odhalit znaky, které právo nese bezpodmínečně – centralizace vůle
Iuspositivismus a Iusnaturalismus
Ius naturalismus zdůrazňuje přednost přirozeného práva, ale o nezbytnosti pozitivního práva nepochybuje, kritizuje iuspoz. Ze ztráty představy spravedlnosti, formalismu
Iuspositivismus přirozené právo, resp. jeho racionální poznání popírá