Přednášky Státověda
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
institucionální
rozšířil se počet státních orgánů, které řídily tyto oblasti, tím zabezpečil fungování
procesní
plánování
o
v makroměřítku, i ve vztahu k jednotlivým subjektům
finanční politika, státní rozpočet a jeho funkce
Politiky sociálněprávního státu (příklady)
-
proexportní, začíná plakátem, vytvoření obchodního zastoupení
-
rozvoj infrastruktury, dálniční síť
-
vzdělávací, nekončící fenomén od té doby
-
kulturní, výrazná, knihovny, vzdělávací zařízení
-
sociální oblast, právní nárok
→ L. Erhard (1897 - 1977)
-
otec německého hospodářského zázraku, křesťanský sociální ekonomm později politik
Problémy a jejich příčiny sociálně-právního státu
-
přelom 60. a 70. let
-
finanční
1. důsledky daňové politiky, výrazné zdaňování především právnických osob, kapitál začíná
odcházet jinam
2. důsledky náročné státní politiky, rozpočet začíná být podfinancován
3. vysoké náklady státu, plnění funkcí sociálněprávního státu něco stojí, byrokracie je náročná
na financování
-
hospodářské
1. skokový nárůst cen energetických zdrojů, „ropná krize“, zvýšení o desítky procent
2. kompenzace, nápor na rozpočet
-
ekologické
1. v první polovině 70. let v rámci společnosti a politiky vstupují na scénu ekologické aktivity,
iniciativy a začínají ovlivňovat politiku
-
společenské
1. fenomén problému počtu lidí, kteří se podílejí a počet lidí, kteří pouze inkasují
Období postindustriálního státu
-
začátek 80. let až 90. léta, postupná změna v náhledu na sociální síť
-
společnost je zvyklá na nějaký standard, máme tu určitý prostor, ve kterém se orientuje politika
-
následně
-
postmoderní stát, nebo již změny, jak se podobá státu modernímu a v čem se liší