Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované otázky ke zkoušce 2018

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (102.53 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- teorie voličského rozhodování (Heywood):

a) model identifikace s politickou stranou

- lidé se dlouhodobě identifikují s určitou stranou a hlasují pro ni, neboť ji považují „za svou“

- důraz na politickou socializaci v raném věku, v rodině hlavní nástroj, jehož prostřednictvím se utváří politická loajalita (později potvrzovaná určitou sociální zkušeností)

b) sociologický model

- volební chování souvisí se členstvím v sociální skupině či vrstvě, z níž volič pochází -> existence dělicích čar uvnitř společnosti (voliči volí dle příslušnosti ke třídě, genderu, etnicitě, náboženství či regionu – skupinové zájmy voličů)

c) model racionální volby

- voličovo chování se chápe jako racionální akt: podpora straně odráží rozumový kalkul z hlediska vlastního egoistického zájmu

- hlasují instrumentálně: volba je prostředek, kterým chtějí dosáhnout určitého cíle

- různé modely racionální volby: někteří autoři chápou hlasování jako zpětný komentář ke straně, která je u moci a k tomu, jak její počínání ovlivnilo voličův výběr („teorie sankčního hlasování“), jiní říkají, že si voliči vybírají mezi nabídkami (programy politických stran = zboží nebo služby, které kupují)

- důsledek oslabování dlouhodobého ztotožnění s politickou stranou: „hlasování podle témat“ (issuevoting), tj. rozhodování se dle aktuálních témat, které strany spolu s médii voličům předloží jako hlavní otázku voleb – v souvislosti s nimi může hrát roli osobní zájem voličů

- inzerce, politické kampaně, propaganda – volební výsledky tedy mohou spíš než zájmy voličů odrážet zdroje a finanční prostředky, kterými strany disponují

d) model dominantní ideologie

- volební chování určováno procesy ideologické manipulace zprostředkované vládou, školou a zejména médii – v médiích působí lidé, kteří jsou zpravidla spokojeni se současnou situací, deformují toky politické komunikace tak, aby nastolovali témata, která vyhovují stranám hlavního proudou, stranám udržujícím systém

4. Byrokracie a byrokratismus. Železný zákon oligarchizace.

- Weber – výraz legální (racionální) legitimity -> byrokracie je společenskou vrstvou nebo skupinou lidí, jež se profesionálně zabývá odborně výkonnými stránkami činnosti různých organizací, technická nezbytnost, společensky užitečná a prospěšná, současně i určitá zvláštní forma organizačních vztahů, jež se vyznačují racionalizací řízení na základě odosobnění hierarchie a kontroly, podřízenosti a nadřízenosti, kompetence a specializace, pevné mzdy a stálého postavení, jakož i zvláštního profesionálního smýšlení a chování

- oponenti Webera: nebezpečí záměny prostředků a cílů, které mají být dosaženy -> procedury se z prostředku stávají samotným cílem a nepředstavují prostředek efektivního dosažení cíle (byrokratismus)

Témata, do kterých materiál patří