Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
mění svou právní povahu
o
zrušení strany rozhodnutím soudu – proti její vůli – návrh je oprávněná podat vláda,
prezident jen pokud vláda do 30 dnů návrh nepodá
návrh musí být odůvodněný, že činnost strany je v rozporu s § 1 až 5 ZpolS
o
zakazují se pol. strany které:
porušují ústavu a zákony, jejichž cílem je odstranit dem. základy st.
nemají dem. stanovy nebo nemají dem. upravené orgány
směrují k uchopení a držení moci zamezující druhým straním ucházet se o
moc nebo směřují k potlačení rovnoprávnosti občanů
jejichž program nebo činnost ohrožuje mravnost, veř. pořádek nebo svobodu
občanů
o
pozastavení činnosti – důvody stejné jako při zrušení
strany mohou činit úkony zaměřené na odstranění stavu, který byl důvodem
k rozhodnutí soudu a to nejdéle po dobu 1 roku – pokud to není vyřešeno,
tak návrh na rozpuštění
o
další důsledky zrušení a pozastavení činnosti stanoví zvláštní zákon (VZP, VolEvrParl)
o
strany se mohou obrátit na ÚS
o
se zrušením je spjata likvidace – likvidátor strany nebo určí NSS (ne člen str.)
o
je-li přímá souvislost mezi důvody rozhodnutí NSS a rozpuštěním strany a nabytím
nebo užití majetku, tak připadne do vlastnictví státu
Ochrana politických stran před zásahy státu
c.-
politické strany jsou od státu oddělené, ten může zasahovat pouze, jestliže je to pro
demokratickou společnost nezbytné
41. Pojetí lidu v Ústavě ČR. Ústavní koncepce suverenity lidu a její principy. Princip
demokracie v ústavním právu ČR. Jeho složky.
ústavní koncepce suverenity lidu