Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
§ 3
(1) Dojde-li ke střetu veřejného zájmu se zájmem osobním, nesmí veřejný
funkcionář upřednostňovat svůj osobní zájem před zájmy, které je jako
veřejný funkcionář povinen prosazovat a hájit. Osobním zájmem se pro
účely tohoto zákona rozumí takový zájem, který přináší veřejnému
funkcionáři osobní výhodu nebo zamezuje vzniku případného snížení
majetkového nebo jiného prospěchu.
56. Základní východiska úpravy zákonodárné moci z hlediska státních funkcí. Pojem
a význam zákona a zákonodárné moci v ústavním právu.
-
Ústava ČR – zásadní změna koncepce vztahu mezi nejvyššími státními orgány – opuštěna
dosavadní koncepce formy vlády (socialistická republika) shromáždění
-
dnes stojíme na parlamentarismu
zákonodárná moc a zákon
a.
-
2. hlava Ústavy: zákonodárná moc – upraveno celkové postavení jejího nositele
-
zákonodárná moc je výlučnou mocí parlamentu
zákon = každá právní akt, který byl přijat řádnou procedurou s řádným obsahem a je označen jako zákon
(zákonné opatření)
-
podklad k uplatňování státní moci a zároveň ohraničuje použití vůči jednotlivci – uplatňování
moci jen v mezích zákona čl. 2 odst. 2
-
podklad pro normotvornou činnost jiných státních orgánů
-
měřítko právnosti výkonu nařizovací moci výkonnými orgány
-
jediný prostředek k zřizování orgánů výkonné moci
-
je na ně vázán výkon soudnictví
-
jeho obsah je stanoven ústavními zákony, mezinárodními dohodami a smlouvami a
rozhodnutími US, jinak je parlament teoreticky neomezen