Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
uznání opozice a jejího práva představovat alternativu stávající většině – ústava o
menšině výslovně nehovoří
-
vláda závisí na PS, odpovídá ji za svou činnost a je jí kontrolována (interpelace,
výbory, komise, schvalování rozpočtu,…), zároveň jsou úzce spjaty (členové vlády
mohou kdykoliv vystoupit a PS si je může kdykoliv zavolat)
-
hlava státu je spíše symbol, působí jako prostředník v případě sporů mezi PS a vládou
(může rozpustit PS, vetovat zákon, některá jeho rozhodnutí podléhají kontrasignaci
neboť není odpovědný Parlamentu)
-
systém kontrol a vyvážení – mezi nejvyššími orgány, ale i v Parlamentu, v PS mezi
většinou a opozicí; kontrola zákonů prezidentem, ústavním soudem
normativní podoba (= prameny parlamentního práva)
c.-
Ústava, Listina
-
volební předpisy
-
zákon o politických stranách
-
jednací řád Poslanecké sněmovny
-
ale i normy normativních neprávních systému (inferiorní vztah, působí spíše na subjekty)
-
př. nepsaná dohoda mezi ODS a ČSSD o tolerování z 1996-98
58. Právní status Parlamentu (přehled). Místo Parlamentu v soustavě státních
orgánů. Vztahy k jednotlivým orgánům. Srovnání se systémem vlády
shromáždění (1960-1992).
právní status parlamentu (přehled)
a.
-
vyjadřuje znaky parlamentu a umožňuje odlišit od dalších
-
zákonodárný orgán
-
není korporací ani právnickou osobou (jednání je přičítáno ČR)
-
zakotvení v ústavě a jednacích řádech; zákon o platu a dalších náležitostech spojeným
s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců; o sídle
parlamentu, o opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu, ZVP
Název a sídlo